Wszystkie materiały edukacyjne

3 grudnia 2022

Bilokacja – życie w internetach i realu – gra analogowa

scenariusze

Kostki na planszy do gry.

Niezależnie od tego, ile masz lat, pamiętasz pewnie granie w różne gry lub masz w tym spore doświadczenie!

Tym razem chodzi nam o gry analogowe, planszowe. Nie ma chyba osoby, która choćby raz w życiu nie zasiadła przy takiej grze z rodziną czy przyjaciółmi. Proponujemy Ci stworzenie wraz z grupą planszówki, w której na brystolu zmieścicie Waszą codzienność, drogi, trasy, którymi na co dzień chodzicie, miejsca, w których odpoczywacie. Chodzi o to, żeby spojrzeć na świat przez pryzmat naszych codziennych zachowań i przyjrzeć się działaniom, zwłaszcza tym momentom, w których przenika się życie realne z wirtualnym byciem w Internecie.

Bo choć bilokacja jest jeszcze niemożliwa, to Internet trochę nam ją przybliża, a co z tego wynika, przekonajmy się, grając!

Scenariusz przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku: 13  –18 lat
Czas trwania: 155 minut

Uczestnik/uczestniczka:

  • rozpoznaje zachowania i mechanizmy, którymi kieruje się na co dzień w Internecie,
  • wie, jaki ślad cyfrowy pozostawia i jakie wiążą się z tym konsekwencje,
  • dostrzega ograniczenia, jakie może spowodować nieświadome korzystanie z Internetu (bańka informacyjna, komora pogłosowa, dezinformacja),
  • poznaje lepiej zespół,
  • uczy się współpracy, – pracuje metodą projektu.

Autorka scenariusza:

Katarzyna Czubińska – absolwentka filologii polskiej na UAM w Poznaniu, Psychologii Społecznej na SWPS, studiów StART w Warszawskiej Szkole Filmowej, a także podyplomowego dziennikarstwa na UAM. Studentka podyplomowego Projektowania usług na SWPS. Ukończyła intensywny kurs trenerski. Trenerka metod szybkiego czytania i uczenia się, a także mentorka i kierowniczka w kursach internetowych. Ekspertka edukacji na odległość na różnych poziomach. Prowadzi zajęcia, kursy z grupami w różnym wieku, swoje doświadczenie praktycznej pracy z dziećmi, młodzieżą przekłada na pracę z nauczycielami i nauczycielkami, trenerami i trenerkami, edukatorami i edukatorkami. Opracowuje materiały, artykuły metodyczne i edukacyjne dostosowane do pracy stacjonarnej i zdalnej. Autorka m.in. materiałów dla PISF, CEO, Fundacji Generator, Akademii Dokumentalnej, Monolith Films, Forum Film, Cinema City, Helios. Prelegentka filmoznawcza przy akademiach: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, Wielkopolskiej Edukacji Medialnej WeDuM, Akademii Filmowej Otwórz Oczy!, Akademii Dokumentalnej, Kino Szkoła, Cinema City. Członkini Zespołu ds. Młodej Widowni SKSiL. Współpracuje z takimi instytucjami jak: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Centrum Cyfrowe, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Muzeum Polin, Fundacja Forum Dialogu. Współorganizatorka ogólnopolskiej konferencji filmoznawczej dla nauczycieli Przestrzenie Inspiracji w Lublinie. Koordynatorka sekcji edukacyjnej Festiwalu Filmów – Spotkań NieZwykłych. W 2015 roku otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Edukacja młodego widza.

Tekst: Katarzyna Czubińska
Koordynacja: Magdalena Łasisz
Korekta: Anna Hawryluk
Skład: Żaneta Pulkowska

Scenariusz dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0.

Scenariusz powstał w ramach projektu „Biuro Programu Pracownie Orange 2022”.

Materiały do pobrania

Bilokacja – życie w internetach i realu – gra analogowa

Załącznik na 1

Załącznik nr 2