15 grudnia 2024
Poczucie sprawczości a gogle VR
inspiracje

Poczucie sprawczości pozwala nam nie tylko mieć wpływ na innych ludzi, ale również a może przede wszystkim na świadome kierowanie swoim życiem. Poniższe ćwiczenie ma na celu skłonienie dzieci i młodzieży do budowania poczucia mocy, wiary we własne możliwości.
Wprowadzenie
Podziel uczestników i uczestniczki na 4 grupy i rozdaj krótkie historie znanych osób (załącznik 1): Sally Ride, Walter Elias Disney, Henry Ford, Melanie Perkins.
Poproś grupy o zapoznanie się z historiami a następnie krótkie opowiedzenie na forum historii danej osoby oraz odpowiedzi na pytania:
- Jakie cechy charaktery sprawiły, że danej osobie udało się spełnić marzenia?
- Jakie działania podejmowała?
- Co pomogło jej zrealizować swoje marzenia?
Podsumuj wszystkie historie pytając grupę:
- Co łączy wszystkie te osoby?
- Co pomogło tym osobom zrealizować swoje marzenia?
Zachęć do samodzielnej refleksji:
- Jakie podobne cechy ja mam?
Przypomnij uczestnikom i uczestniczkom postać Sally Ride – astronautki, która jako trzecia kobieta na świecie poleciała w kosmos i zaproś do kolejnych działań:
- Sprawdzenia na własnej skórze, jak by było być Sally Ride i przeżyć wyprawę w kosmos – za pomocą gogli VR i aplikacji Mission: ISS: Quest
- Tworzenie własnych tabliczek mocy, które w słabszych momentach przypomną, że podobnie, jak Walter Elias Disney, Melanie Perkins mogę wszystko.
Harmonogram prac
Z gogli korzystają 2-3 osoby w zależności od posiadanej ilości gogli VR. W tym czasie reszta tworzy tabliczki mocy. Osoby wymieniają się, co 5-10 minut.
- Mission: ISS: Quest
W aplikacji należy wybrać opcję: Quest, dzięki czemu uczestnik będzie mógł eksplorować stację, wykonywać zadania, takie jak dokowanie kapsuły, nakładanie skafandra, spacer w przestrzeni kosmicznej. - Tabliczki mocy
Tabliczki można tworzyć np. na plastrach drewna za pomocą farb akrylowych. Może być to też kamyczek z hasłem dodającym mocy, czy magnes przyczepiony na lodówce.
Podsumowanie ćwiczenia
Poproś chętnych uczestników i uczestniczki o zaprezentowanie swoich tabliczek mocy oraz podzielenie się wrażeniami po pobycie na stacji kosmicznej.
Grafika została wygenerowana za pomocą AI, aplikacja Ideogram.