2023-10-27

Dział@MY!

Ikona wyzwania Realistyczna kompozycja z starych myszek komputerowych

Jak zachęć dzieci do promowania zachowań proekologicznych?

Jak pobudzić świadomość ekologiczną na temat szkodliwości składowania zużytego sprzętu elektronicznego, w tym komputerów i innych urządzeń cyfrowych?

Jak przez zabawę wychować młode, świadome pokolenie, która zadba o naszą Matkę Ziemię?

Na te i inne rodzące się pytania próbowaliśmy odpowiedzieć na ostatnich zajęciach w naszej Pracowni.

Spotkanie miało charakter odpowiedzi na wyzwanie i prowadzone w nurcie zabawy edukacyjnej.

Pierwsze zadanie, które czekało na dzieci to wielka sterta zużytego sprzętu i kabli, które posłużyły zabawie, m. in. w głuchy telefon czy też maszyny do pisania bez wydruku tekstu. Niektórzy pokusili się o składak komputera, który działa bez prądu. Zabawy co nie miara. Uśmiech i radość z beztroskiej zabawy nie do odtworzenia.

Następne zadanie to sortownia elektrośmieci: podział wg. klucza – urządzenia na prąd i na baterie, a następnie na kable, myszki, klawiatury, stacje komputerowe i zasilacze oraz inny sprzęt, z których tworzyliśmy kompozycje realistyczne.

Aby wyciszyć grupę zaproponowałam uporządkowanie mapy pamięciowej „jak długo korzystamy z urządzeń” na zasadzie zgadywanki prawidłowych odpowiedzi. Gdy już rozwiązaliśmy bardzo trudny quiz, przeszliśmy do wprowadzenia pojęcia upcyklingu poprzez tworzenie hasłowej kompozycji przestrzennej „KOMPUTER” z starych płyt CD.

Ciekawostka (dopowiedziana od prowadzącej): medale zimowych Igrzysk Olimpijskich w Vancouwer zostały po części wytopione z metali pochodzących z odzyskanych podzespołów komputerowych i telewizorów.

A na zakończenie szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: zanim podejmiesz decyzję o zakupie nowego smartfona przejdź labirynt pytań (wykorzystanie Niemapy Halo? Eko!).

Pod linkiem krótki filmik z eko działań (skopiuj i wklej): https://www.facebook.com/100071776080061/videos/pcb.349721857430348/1259427271419222

W zakładce inspiracje – dołączyłam zadania, w ramach realizacji wyzwania.