2023-10-31
Odpowiedzialne projektowanie w VR
31 października w przestrzeni wykorzystywanej przez cieszyńską Pracownie Orange odbyły się warsztaty „Odpowiedzialne projektowanie w VR” w ramach akcji „Dzi@łaj dla klimatu w Pracowni Orange” i scenariusza „Odpowiedzialne projektowanie urządzeń przyszłości”.
Warsztaty trwały 2 godziny i wzięło w nich udział dwóch dwunastolatków. To niedużo, ale takie warsztaty możemy ponowić, a sposób ich realizacji wymagał większej przestrzeni i mniejszej liczby uczestników. Było to związane z tym, że część z nich realizowaliśmy przy wykorzystaniu gogli Meta Quest 2. Na ta okazję przygotowaliśmy prezentację wprowadzającą w temat, która była wyświetlania na rzutniku. Rzutnik tez służył do transmitowania obrazu z gogli na komputer, a następnie na rzutnik.
Prezentacja była dość obszerna, ale tematy były opisane dość zwięźle i była podzielona następująco:
- Trwałość sprzętu i oprogramowania
- Modułowość i trwałość
- Sprzęt i oprogramowanie oszczędzające energię i zasoby
- Zrównoważone projektowanie sprzętu i oprogramowania
- Oszczędne program
- Opcje projektowe dla zrównoważonego sprzętu i oprogramowania
- Przejrzyste i sprawiedliwe cykle produkcyjne
- Oprogramowanie na lata
- Warianty polityki w zakresie zrównoważonego sprzętu i oprogramowania
- Ochrona zasobów
- Certyfikacja
- Długowieczność
- Transparentność
- Zrównoważone zamówienia publiczne
Prezentacja powstała na podstawie zacnego bloga 3SEKTOR i jest dostępna pod tym linkiem:
LINK Odpowiedzialne projektowanie oraz w galerii jako pojedyncze zdjęcia.
Chłopaki (Staś i Maks) mieli za zadanie zaprojektować smartfona przyszłości. Po obejrzeniu prezentacji mogli zapoznać się futurystycznymi projektami smartfonów, które zostały opisane na portalu internetowym Komputer Świat – LINK KŚ
Gdy już wiedzieli z czym wiąże się odpowiedzialne projektowanie – zrobili projekt, szkicując go na papierze.
Futurystyczny Projekt polegał na modyfikacjach ciała – wszczepionych implantach umieszczonych w okolicy kości policzkowych, które miały za zadanie generować obraz. Kolejny implant miał się mieścić na dłoni i miał pozwalać na obsługę funkcji „smartfona”.
W kontrze powstał tez drugi projekt smartfona, który bierze pod uwagę kierunek rozwoju smartfonów, potencjalne zapotrzebowanie na nowatorskie funkcje. Byłby to smartfon, który mógłby się przekształcić w drona. Smartfony posiadają moduł GPS i żyroskop, więc byłaby to baza do takiego rozwiązania. Taki smartfon mógłby posiadać baterię słoneczną, mógłby transportować niewielkie rzeczy w przestrzeni miejskiej (niczym gołębie pocztowe), a na co dzień byłby „towarzyszem”, który z wysoka mógłby pomagać i chronić jego właściciela.
Następnie chłopaki obejrzeli filmy – trailery programu 'Gravity Sketch” – narzędzia do modelowania w trójwymiarze, rzeczywistości wirtualnej. Te filmy są dostępne pod linkami:
„Gravity Sketch”, to o tyle ciekawa aplikacji, że jest bardzo dobrze przygotowana – otrzymała duże wsparcie finansowe z m.in. środków unijnych (Link UE). Aplikacja jest dostępna bezpłatnie.
W „Gravity Sketch” można przygotować cyfrowe modele do udostępniania, przeglądania w rzeczywistości rozszerzonej (AR) czy nawet drukować je w dowolnej skali na drukarce 3D.
W tej aplikacji powstają modele pojazdów, mebli, czy odzieży, a także smartfonów. Część z tych projektów zostało przeznaczonych do produkcji.
Staś i Maks spróbowali swoich sił w obsłudze programu i faktycznie – tak jak to promuje producent, można po niedługim czasie zaznajomić się z jej obsługą.
Chłopaki byli bardzo zadowoleni i powiedzieli, że jeszcze wrócą 🙂
X
Pracowni działa przy Osiedlowym Centrum Kultury i Rekreacji na osiedlu podgórze w Cieszynie (ul. Z. Kossak-Szatkowskiej 6).
W Pracowni skupiamy się głównie na działaniach, które są związane cyfrowym środowiskiem, ale w OCKiR organizujemy też inne działania dla dzieci i dorosłych – np. w pracowni plastycznej czy w pracowni krawieckiej. Tuż obok Pracowni jest duża sala widowiskowo-konferencyjna, w której cyklicznie spotykają się osoby zainteresowane wykładami i działaniami trzech sekcji UTW w Cieszynie – sekcji podróżniczej, nauki i techniki, gier stolikowych ( w tym i brydża). W OCKiR każdy może korzystać bezpłatnie, niezależnie od tego czy jest członkiem UTW czy tez nie jest.
W trakcie wykładów z sekcji podróżniczej i nauki i techniki, staramy się łączyć tematy wykładów z prezentacją odpowiedniej aplikacji na goglach VR, które mamy w Pracowni Orange.