2023-10-31

Odpowiedzialne projektowanie w VR

Ikona wyzwania

31 października w przestrzeni wykorzystywanej przez cieszyńską Pracownie Orange odbyły się warsztaty „Odpowiedzialne projektowanie w VR” w ramach akcji „Dzi@łaj dla klimatu w Pracowni Orange” i scenariusza „Odpowiedzialne projektowanie urządzeń przyszłości”.

Warsztaty trwały 2 godziny i wzięło w nich udział dwóch dwunastolatków. To niedużo, ale takie warsztaty możemy ponowić, a sposób ich realizacji wymagał większej przestrzeni i mniejszej liczby uczestników. Było to związane z tym, że część z nich realizowaliśmy przy wykorzystaniu gogli Meta Quest 2. Na ta okazję przygotowaliśmy prezentację wprowadzającą w temat, która była wyświetlania na rzutniku. Rzutnik tez służył do transmitowania obrazu z gogli na komputer, a następnie na rzutnik.

Prezentacja była dość obszerna, ale tematy były opisane dość zwięźle i była podzielona następująco:

  1. Trwałość sprzętu i oprogramowania
    • Modułowość i trwałość
  2. Sprzęt i oprogramowanie oszczędzające energię i zasoby
    • Zrównoważone projektowanie sprzętu i oprogramowania
    • Oszczędne program
  3. Opcje projektowe dla zrównoważonego sprzętu i oprogramowania
  4. Przejrzyste i sprawiedliwe cykle produkcyjne
    • Oprogramowanie na lata
  5. Warianty polityki w zakresie zrównoważonego sprzętu i oprogramowania
    • Ochrona zasobów
    • Certyfikacja
    • Długowieczność
    • Transparentność
    • Zrównoważone zamówienia publiczne

Prezentacja powstała na podstawie zacnego bloga 3SEKTOR i jest dostępna pod tym linkiem:

LINK Odpowiedzialne projektowanie   oraz w galerii jako pojedyncze zdjęcia.

 

Chłopaki (Staś i Maks) mieli za zadanie zaprojektować smartfona przyszłości. Po obejrzeniu prezentacji mogli zapoznać się futurystycznymi projektami smartfonów, które zostały opisane na portalu internetowym Komputer Świat – LINK KŚ

Gdy już wiedzieli z czym wiąże się odpowiedzialne projektowanie – zrobili projekt, szkicując go na papierze.

Futurystyczny Projekt polegał na modyfikacjach ciała – wszczepionych implantach umieszczonych w okolicy kości policzkowych, które miały za zadanie generować obraz. Kolejny implant miał się mieścić na dłoni i miał pozwalać na obsługę funkcji „smartfona”.

W kontrze powstał tez drugi projekt smartfona, który bierze pod uwagę kierunek rozwoju smartfonów, potencjalne zapotrzebowanie na nowatorskie funkcje. Byłby to smartfon, który mógłby się przekształcić w drona. Smartfony posiadają moduł GPS i żyroskop, więc byłaby to baza do takiego rozwiązania. Taki smartfon mógłby posiadać baterię słoneczną, mógłby transportować niewielkie rzeczy w przestrzeni miejskiej (niczym gołębie pocztowe), a na co dzień byłby „towarzyszem”, który z wysoka mógłby pomagać i chronić jego właściciela.

Następnie chłopaki obejrzeli filmy – trailery programu 'Gravity Sketch” – narzędzia do modelowania w trójwymiarze,  rzeczywistości wirtualnej. Te filmy są dostępne pod linkami:

„Gravity Sketch”, to o tyle ciekawa aplikacji, że jest bardzo dobrze przygotowana – otrzymała duże wsparcie finansowe z m.in. środków unijnych (Link UE). Aplikacja jest dostępna bezpłatnie.

W „Gravity Sketch” można przygotować cyfrowe modele do udostępniania, przeglądania w rzeczywistości rozszerzonej (AR) czy nawet drukować je w dowolnej skali na drukarce 3D.

W tej aplikacji powstają modele pojazdów, mebli, czy odzieży, a także smartfonów. Część z tych projektów zostało przeznaczonych do produkcji.

Staś i Maks spróbowali swoich sił w obsłudze programu i faktycznie – tak jak to promuje producent, można po niedługim czasie zaznajomić się z jej obsługą.

Chłopaki byli bardzo zadowoleni i powiedzieli, że jeszcze wrócą 🙂