2023-10-31
R@zem dla klimatu i naszego środowiska
Jak Internet wpływa na klimat i na środowisko? Co służy klimatowi? Co wiemy o cyfrowym śladzie węglowym?
W Pracowni staramy się dbać o balans między światem wirtualnym a rzeczywistym, choć nie jest to łatwe. W sobotnie przedpołudnie (28.10.2023 r.) w kameralnym gronie rozmawialiśmy właśnie o tym, jak Internet wpływa na klimat i nasze środowisko oraz o co chodzi ze śladem cyfrowym. Skorzystaliśmy z dostępnych scenariuszy i … świetnie się bawiliśmy.
Po pierwsze oderwaliśmy się od konsoli, laptopa i komórki, mogliśmy spojrzeć na te codzienne sprzęty z innej strony i … stworzyć mapę myśli wokół nich. To był czas, by zastanowić się, co możemy zrobić, by minimalizować negatywne skutki korzystania z technologii, jak zadbać o siebie, jak odpoczywać nie będąc „w sieci”.
Naszym zamierzeniem było rozłożenie na czynniki pierwsze konsoli, telewizora i smartfona, po to by zwiększyć przede wszystkim:
- świadomość w zakresie skutków produkcji sprzętu cyfrowego;
- wiedzę o e-odpadach i cyfrowym śladzie węglowym.
Nasze dzieci zdają sobie sprawę, jak korzystanie z sieci zwiększa zapotrzebowanie na energię; skąd ta energia się bierze itd.
Kredki i markery w ruch i stworzyliśmy mapę myśli, z której płynie jasny przekaz: wszystko to, co robimy korzystając ze sprzętów (w tym wypadku skupiliśmy się na konsoli, telewizorze, smartfonie) ma sens, pod warunkiem, że zachowujemy umiar; że rozumiemy procesy, jakie zachodzą między nami a światem wirtualnym a zewnętrznym; że ważny jest cel – co zyskujemy dzięki znajomości obsługi tych urządzeń; co daje nam korzystanie z nich. Co możemy robić inaczej, lepiej, by technologie w mniejszym stopniu wpływały na środowisko? Odpowiedzi, które pojawiały się najczęściej:
- docenienie środowiska naturalnego i spędzenie czasu wolnego aktywnie na podwórku;
- regularny odpoczynek „od sieci” i bycia dostępnym w sieci.
- ograniczenie e-odpadów.
Osobiście scenariusz bardzo mi pomógł w przeprowadzeniu „lekcji”. Jest przystępnie napisany, podzielony na etapy i wskazuje na bardzo przydatne linki. Podobnie drugi, po który sięgnęłam.
W drugiej części spotkania, powiązany wątek – opowieść o cyfrowym śladzie węglowym. Rozmawaliśmy o tym, że każde wyszukiwanie w sieci, wysłany mail, oglądane strony WWW, gry online i wideo (oglądane, pobierane) zużywają energię. Uczestnicy wskazali na strony, z których korzystają najczęściej. Następnie zbadaliśmy, przy użyciu kalkualtora cyfrowy ślad węglowy.
To było bardzo edukacyjne doświadczenie, również dla mnie, osoby która nie wyobraża sobie codziennej pracy bez dostępu do Internetu 🙂
Uwrażliwienie na te kwestie jest niezwykle ważne, by wesprzeć nasze środowisko i .. .robić codziennie małe kroki, by korzystać z tych zasobów racjonalnie.
Do tej lekcji jeszcze chciałabym wrócić w pracy ze starszą młodzieżą i dorosłymi, bo scenariusz jest nie tylko ciekawy, przystępnie napisany, ale może być zastosowany bardzo angażująco.
Dziękuję za wspólny czas!
Gosia – liderka Pracowni Orange w Brodnicy
X