2024-07-18
Woda – życie i zagrożenie / gogle VR
scenariusze
Scenariusz
Cele zajęć:
- Uświadomienie uczestnikom znaczenia wody dla życia na Ziemi.
- Zapoznanie z problemami związanymi z zanieczyszczeniem wody.
- Rozwój świadomości ekologicznej i odpowiedzialności za ochronę środowiska wodnego.
Czas trwania:
2 godziny
Grupa docelowa:
Dzieci w wieku 7-12 lat
Materiały:
- Gogle VR i aplikacja Ecosphere
- Filmy edukacyjne z YouTube (np. „Jak powstaje zanieczyszczenie wody?”)
- Przezroczyste pojemniki z czystą wodą
- Składniki imitujące zanieczyszczenia: kawa, piasek, olej, barwnik spożywczy
- Plakietki „Strażnik ochrony wodnego środowiska”
- Telewizor
Plan zajęć:
- Wprowadzenie (10 minut)
- Powitanie uczestników: Przywitaj dzieci ciepło, przedstaw się i opowiedz krótko o dzisiejszym temacie zajęć. Możesz zacząć od pytania: „Jak myślicie, dlaczego woda jest tak ważna?” aby zaangażować dzieci od samego początku.
- Omówienie planu zajęć: Przedstaw dzieciom, co będziecie robić podczas zajęć. Wyjaśnij, że najpierw obejrzą film, potem doświadczą wirtualnej podróży, przeprowadzą eksperyment, a na końcu porozmawiają o tym, jak mogą chronić wodę.
- Znaczenie wody (20 minut)
- Prezentacja filmu edukacyjnego: Pokaż film edukacyjny z YouTube, który wyjaśnia, dlaczego woda jest niezbędna do życia. Możesz wybrać film, który pokazuje, jak woda wpływa na różne ekosystemy oraz na codzienne życie ludzi.
- Dyskusja: Po obejrzeniu filmu zapytaj dzieci, co zapamiętały. Pytania pomocnicze mogą obejmować:
- „Dlaczego woda jest ważna?”
- „Gdzie możemy znaleźć wodę w naszym codziennym życiu?”
- „Jakie zwierzęta i rośliny potrzebują wody do życia?”
- Podsumowanie: Podsumuj najważniejsze punkty filmu, zwracając uwagę na kluczowe informacje.
- Wirtualna podróż (20 minut)
- Podział na grupy: Podziel dzieci na mniejsze grupy, aby każda grupa mogła skorzystać z gogli VR. Wyjaśnij, jak korzystać z gogli, aby dzieci czuły się komfortowo i bezpiecznie.
- Wirtualna podróż: Użyj aplikacji Ecosphere, aby zabrać dzieci na wirtualną podróż po różnych ekosystemach wodnych. Zwróć uwagę na to, jak wyglądają czyste ekosystemy w porównaniu z zanieczyszczonymi.
- Omówienie wrażeń: Po zakończeniu wirtualnej podróży zapytaj dzieci, co najbardziej je zaskoczyło lub co zrobiło na nich największe wrażenie. Pozwól im podzielić się swoimi przemyśleniami.
- Eksperyment z zanieczyszczeniami (30 minut)
- Przygotowanie materiałów: Przygotuj przezroczyste pojemniki z czystą wodą oraz składniki imitujące zanieczyszczenia: kawa, piasek, olej, barwnik spożywczy.
- Demonstracja zanieczyszczeń: Poproś dzieci o dodawanie różnych składników do wody, jedno po drugim. Obserwujcie, jak woda się zmienia. Wyjaśnij, że każdy ze składników reprezentuje różne rodzaje zanieczyszczeń, które mogą trafić do naszych rzek i oceanów.
- Dyskusja: Zapytaj dzieci, jak zanieczyszczenia wpływają na organizmy żyjące w wodzie i na ludzi, którzy tę wodę piją. Porozmawiajcie o tym, skąd biorą się takie zanieczyszczenia w rzeczywistości.
- Jak możemy chronić wodę? (20 minut)
- Dyskusja: Zapytaj dzieci, co mogą robić, aby chronić wodę w swoim codziennym życiu. Zachęć je do wymyślenia różnych sposobów, np. oszczędzanie wody, unikanie wyrzucania śmieci do wody, segregacja śmieci.
- Propozycje działań: Podzielcie się pomysłami i zapiszcie je na tablicy. Przedstaw kilka gotowych propozycji, jeśli dzieci mają trudności z wymyśleniem własnych.
- Film edukacyjny: Pokaż krótki film z YouTube o tym, jak można chronić zasoby wodne. Podkreśl, że każdy, nawet mały krok, ma znaczenie.
- Podsumowanie i wręczenie plakietek (10 minut)
- Podsumowanie zajęć: Krótko podsumujcie najważniejsze informacje z całych zajęć. Przypomnij, dlaczego woda jest ważna i jak możemy ją chronić.
- Wręczenie plakietek: Wręcz każdemu uczestnikowi plakietkę „Strażnik ochrony wodnego środowiska”. Możesz powiedzieć kilka słów o tym, co oznacza bycie strażnikiem wody i jakie zadania się z tym wiążą.
- Zachęcenie do działania: Zachęć dzieci, aby podzieliły się zdobytą wiedzą z rodziną i przyjaciółmi i aby podejmowały działania na rzecz ochrony wody.
- Zakończenie (10 minut)
- Podziękowanie: Podziękuj dzieciom za aktywny udział w zajęciach. Pochwal je za zaangażowanie i chęć nauki.
- Pytania i odpowiedzi: Pozwól dzieciom zadawać pytania i dzielić się swoimi uwagami. To również okazja, aby rozwiać ewentualne wątpliwości.
Uwagi organizacyjne:
- Przed zajęciami upewnij się, że gogle VR i aplikacja Ecosphere działają poprawnie. Przetestuj je, aby uniknąć problemów technicznych.
- Przygotuj wszystkie materiały z wyprzedzeniem, aby zajęcia przebiegały płynnie.
- Dostosuj poziom trudności i sposób przekazu do wieku i wiedzy dzieci, aby wszyscy uczestnicy mogli czerpać korzyści z zajęć.
Bezpieczeństwo:
- Zapewnij odpowiednie warunki do używania gogli VR, zwracając uwagę na bezpieczeństwo i komfort uczestników. Monitoruj dzieci podczas korzystania z gogli, aby uniknąć upadków lub zawrotów głowy.
- Upewnij się, że używane substancje do eksperymentu są bezpieczne i nietoksyczne dla dzieci. Przypomnij dzieciom, aby nie wkładały rąk do ust po kontakcie z eksperymentalnymi składnikami.
Tak przygotowane zajęcia powinny pomóc dzieciom zrozumieć znaczenie wody i potrzebę jej ochrony, a także zachęcić do aktywnego działania na rzecz środowiska.