Wszystkie materiały edukacyjne

2024-11-19

„Eko-ploter”

scenariusze

Grafika przedstawiająca ploter laserowy.

Scenariusz zajęć: „Eko-ploter”

Cel zajęć:

Rozwijanie kreatywności, świadomości ekologicznej oraz umiejętności manualnych dzieci i młodzieży poprzez tworzenie przypinek z materiałów w duchu zero waste.

Grupa docelowa:

Dzieci i młodzież w wieku 7–14 lat.

Czas trwania:

1,5–2 godziny

Potrzebne materiały:

  • Ploter laserowy
  • Filc w różnych kolorach (możliwie z recyklingu)
  • Materiały do ozdabiania: korki od butelek, stare guziki, aluminiowe zawleczki, kawałki tkanin, skrawki papieru, wstążki
  • Klej na gorąco (i pistolety do kleju)
  • Bezpieczne nożyczki
  • Kredki, markery, mazaki
  • Kartki papieru (do projektowania wzorów)
  • Agrafki do przypinek
  • Stoły robocze i krzesła
  • Przykłady gotowych przypinek jako inspiracja

Plan zajęć:

1. Wprowadzenie i wstęp (15 minut)

  • Powitanie uczestników: Krótkie przedstawienie się prowadzącego i omówienie celu zajęć.
  • Wprowadzenie w temat zero waste:
    • Co to jest zero waste i dlaczego jest ważne.
    • Przykłady materiałów, które można ponownie wykorzystać (prezentacja korków, guzików, zawleczek itp.).
  • Prezentacja procesu tworzenia przypinek: Pokazanie przykładowych prac i omówienie kroków.

2. Projektowanie wzoru przypinki (20 minut)

  • Kreatywna burza mózgów: Dzieci na kartkach projektują swój wymarzony wzór przypinki.
  • Wsparcie prowadzącego: Prowadzący pomaga uczestnikom wybrać odpowiednie kształty, które można wyciąć na ploterze.

3. Wycinanie wzorów na ploterze laserowym (20–30 minut)

  • Omówienie działania plotera: Krótkie wyjaśnienie, jak działa ploter laserowy i jak można go wykorzystać do pracy artystycznej.
  • Przygotowanie wzorów: Prowadzący przenosi projekty dzieci do programu obsługującego ploter.
  • Wycinanie filcu: Prowadzący wycina zaprojektowane kształty na ploterze, a dzieci w tym czasie przygotowują materiały do ozdabiania.

4. Ozdabianie wyciętych przypinek (30 minut)

  • Tworzenie dekoracji: Uczestnicy ozdabiają swoje przypinki wyciętym filcem, guzikami, korkami, zawleczkami i innymi materiałami.
  • Pomoc techniczna: Prowadzący nadzoruje użycie kleju na gorąco i pomaga w trudniejszych zadaniach manualnych.

5. Montaż przypinek (15 minut)

  • Przymocowanie agrafek: Uczestnicy mocują agrafki do tylnej strony przypinek za pomocą kleju lub wszywają je nitką.
  • Wykończenie i podpisanie prac: Dzieci mogą dodać swoje inicjały lub drobne detale.

6. Zakończenie i podsumowanie (10 minut)

  • Prezentacja prac: Każdy uczestnik pokazuje swoją przypinkę i opowiada o inspiracji do jej projektu.
  • Rozmowa o zero waste: Prowadzący pyta dzieci, jakie inne przedmioty można zrobić z materiałów recyklingowych.
  • Podziękowanie za udział: Wręczenie przypinek uczestnikom jako pamiątek i zachęta do dalszej kreatywności.

Uwagi:

  • Bezpieczeństwo: Szczególną uwagę zwróć na bezpieczne korzystanie z kleju na gorąco i plotera laserowego.
  • Elastyczność: Jeśli grupa pracuje szybciej lub wolniej, zajęcia można odpowiednio skrócić lub wydłużyć, dodając np. więcej czasu na projektowanie lub ozdabianie.
  • Integracja: Zachęcaj uczestników do dzielenia się pomysłami i wzajemnej pomocy podczas tworzenia przypinek.

Zajęcia „Eko-ploter” łączą naukę, zabawę i świadomość ekologiczną, inspirując dzieci do odpowiedzialnego korzystania z zasobów i twórczego działania.