Wszystkie materiały edukacyjne

2024-07-19

W niezwykłą podróż przez czas w Pracowni Orange / gogle VR

scenariusze

Zdjęcie - gogle VR, karty do gry w UNO

Scenariusz zajęć:

Cel zajęć:

Celem zajęć jest integracja seniorów poprzez wspólną zabawę i naukę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz tradycyjnych form rozrywki, a także pobudzenie wspomnień i emocji z dawnych lat.

Czas trwania:

2,5 godziny

Grupa docelowa:

Seniorzy (50+)

Potrzebne materiały:

  • Gogle VR
  • Oprogramowanie do wirtualnej rzeczywistości (np. aplikacje do wirtualnych podróży)
  • Komputer/laptop z odpowiednimi aplikacjami VR
  • Tradycyjne gry planszowe (szachy, warcaby, scrabble)
  • Gry karciane (Uno, brydż, remik)
  • Stoły i krzesła
  • Przekąski i napoje

Plan zajęć:

1. Powitanie i wprowadzenie (15 minut)

  • Powitanie uczestników: Krótkie przedstawienie się prowadzącego oraz omówienie celu spotkania.
  • Wprowadzenie do zajęć: Krótkie omówienie planu zajęć i przedstawienie głównych atrakcji (wirtualna rzeczywistość i tradycyjne gry).

2. Wirtualna podróż (60 minut)

  • Podział na grupy: Uczestnicy dzielą się na mniejsze grupy (maksymalnie 5-6 osób), aby rotacyjnie korzystać z gogli VR.
  • Instruktaż: Krótkie wprowadzenie do korzystania z gogli VR, omówienie zasad bezpieczeństwa.
  • Wirtualne podróże: Każda grupa ma około 10-15 minut na korzystanie z gogli VR. Uczestnicy mogą zwiedzać egzotyczne miejsca, spacerować po muzeach, czy nawet przenieść się do innych epok.
  • Rozmowa i dzielenie się wrażeniami: Po każdej sesji VR uczestnicy mogą podzielić się swoimi wrażeniami i wspomnieniami.

3. Przerwa kawowa (15 minut)

  • Czas na odpoczynek: Przekąski i napoje dla uczestników, możliwość nieformalnych rozmów i integracji.

4. Tradycyjne gry (60 minut)

  • Wprowadzenie do gier: Krótkie przypomnienie zasad gier planszowych i karcianych, omówienie nowoczesnych wersji.
  • Rozgrywki: Uczestnicy dobierają się w pary lub małe grupy i grają w wybrane gry. Wśród dostępnych gier mogą być:
    • Szachy
    • Warcaby
    • Scrabble
    • Uno
    • Brydż
    • Remik
  • Prowadzenie gier: Prowadzący nadzoruje rozgrywki, pomaga w razie potrzeby, tłumaczy zasady i rozwiązuje ewentualne spory.

5. Zakończenie i podsumowanie (15 minut)

  • Podsumowanie spotkania: Prowadzący dziękuje uczestnikom za udział, podsumowuje przebieg zajęć i najciekawsze momenty.
  • Feedback: Krótkie zebranie opinii od uczestników na temat zajęć, co im się podobało, co można poprawić.
  • Pożegnanie: Informacja o kolejnych spotkaniach w Pracowni Orange, zachęta do dalszego uczestnictwa w zajęciach.

Uwagi końcowe:

  • Bezpieczeństwo: Upewnij się, że uczestnicy korzystający z gogli VR są odpowiednio nadzorowani i mają miejsce do bezpiecznego poruszania się.
  • Elastyczność: Bądź elastyczny w prowadzeniu zajęć, dostosowuj tempo do potrzeb uczestników.
  • Integracja: Zachęcaj uczestników do rozmów i wymiany doświadczeń, aby wzmocnić więzi społeczne.

Przygotowanie:

  • Przygotowanie sprzętu: Sprawdzenie gogli VR i ich konfiguracji przed zajęciami, przygotowanie stołów do gier planszowych i karcianych.
  • Zakup przekąsek i napojów: Upewnienie się, że dostępne są różnorodne przekąski i napoje dla uczestników.

Dzięki temu scenariuszowi zajęcia staną się nie tylko okazją do świetnej zabawy, ale także do nauki i integracji w miłej atmosferze.