2024-07-19
W niezwykłą podróż przez czas w Pracowni Orange / gogle VR
scenariusze
Scenariusz zajęć:
Cel zajęć:
Celem zajęć jest integracja seniorów poprzez wspólną zabawę i naukę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz tradycyjnych form rozrywki, a także pobudzenie wspomnień i emocji z dawnych lat.
Czas trwania:
2,5 godziny
Grupa docelowa:
Seniorzy (50+)
Potrzebne materiały:
- Gogle VR
- Oprogramowanie do wirtualnej rzeczywistości (np. aplikacje do wirtualnych podróży)
- Komputer/laptop z odpowiednimi aplikacjami VR
- Tradycyjne gry planszowe (szachy, warcaby, scrabble)
- Gry karciane (Uno, brydż, remik)
- Stoły i krzesła
- Przekąski i napoje
Plan zajęć:
1. Powitanie i wprowadzenie (15 minut)
- Powitanie uczestników: Krótkie przedstawienie się prowadzącego oraz omówienie celu spotkania.
- Wprowadzenie do zajęć: Krótkie omówienie planu zajęć i przedstawienie głównych atrakcji (wirtualna rzeczywistość i tradycyjne gry).
2. Wirtualna podróż (60 minut)
- Podział na grupy: Uczestnicy dzielą się na mniejsze grupy (maksymalnie 5-6 osób), aby rotacyjnie korzystać z gogli VR.
- Instruktaż: Krótkie wprowadzenie do korzystania z gogli VR, omówienie zasad bezpieczeństwa.
- Wirtualne podróże: Każda grupa ma około 10-15 minut na korzystanie z gogli VR. Uczestnicy mogą zwiedzać egzotyczne miejsca, spacerować po muzeach, czy nawet przenieść się do innych epok.
- Rozmowa i dzielenie się wrażeniami: Po każdej sesji VR uczestnicy mogą podzielić się swoimi wrażeniami i wspomnieniami.
3. Przerwa kawowa (15 minut)
- Czas na odpoczynek: Przekąski i napoje dla uczestników, możliwość nieformalnych rozmów i integracji.
4. Tradycyjne gry (60 minut)
- Wprowadzenie do gier: Krótkie przypomnienie zasad gier planszowych i karcianych, omówienie nowoczesnych wersji.
- Rozgrywki: Uczestnicy dobierają się w pary lub małe grupy i grają w wybrane gry. Wśród dostępnych gier mogą być:
- Szachy
- Warcaby
- Scrabble
- Uno
- Brydż
- Remik
- Prowadzenie gier: Prowadzący nadzoruje rozgrywki, pomaga w razie potrzeby, tłumaczy zasady i rozwiązuje ewentualne spory.
5. Zakończenie i podsumowanie (15 minut)
- Podsumowanie spotkania: Prowadzący dziękuje uczestnikom za udział, podsumowuje przebieg zajęć i najciekawsze momenty.
- Feedback: Krótkie zebranie opinii od uczestników na temat zajęć, co im się podobało, co można poprawić.
- Pożegnanie: Informacja o kolejnych spotkaniach w Pracowni Orange, zachęta do dalszego uczestnictwa w zajęciach.
Uwagi końcowe:
- Bezpieczeństwo: Upewnij się, że uczestnicy korzystający z gogli VR są odpowiednio nadzorowani i mają miejsce do bezpiecznego poruszania się.
- Elastyczność: Bądź elastyczny w prowadzeniu zajęć, dostosowuj tempo do potrzeb uczestników.
- Integracja: Zachęcaj uczestników do rozmów i wymiany doświadczeń, aby wzmocnić więzi społeczne.
Przygotowanie:
- Przygotowanie sprzętu: Sprawdzenie gogli VR i ich konfiguracji przed zajęciami, przygotowanie stołów do gier planszowych i karcianych.
- Zakup przekąsek i napojów: Upewnienie się, że dostępne są różnorodne przekąski i napoje dla uczestników.
Dzięki temu scenariuszowi zajęcia staną się nie tylko okazją do świetnej zabawy, ale także do nauki i integracji w miłej atmosferze.