Wszystkie materiały edukacyjne

28 grudnia 2025

„Żywa mapa” – zabawa integracyjna na rozpoczęcie spotkania

inspiracje

Grupa dzieci siedzi na podłodze i słucha pani siedzącej przed nimi.

Przed rozpoczęciem zajęć warto lepiej się poznać, spróbować zintegrować grupę oraz zbadać indywidualne preferencje i nastawienie. W tym celu możesz zaproponować ruchową zabawę integracyjną. Będzie idealna na rozgrzewkę, uruchamia bowiem ciało i refleksję jednocześnie. Za jej pomocą uczestnicy i uczestniczki poznają różnorodność postaw i doświadczeń w grupie, bez ocen i porównań.

Do przeprowadzenia zabawy będziesz potrzebował/a:

  • wolnej przestrzeni;
  • mapy wyznaczonej na podłodze.

Materiały:

  • taśma malarska lub kartki A4 do wyznaczenia stref;
  • kartki z hasłami;
  • przygotowane wcześniej wskaźniki postaw i przekonań (wskaźniki w tym tekście potraktuj jako inspirację, możesz wymyślić takie, które będą zgodne z zajęciami przeprowadzanymi po zabawie).

 

Na podłodze stwórz mapę w formie dwóch przecinających się linii (jak dwie osie), w powstałych polach przyklej kartki z napisami gorąco-zimno, ciepło-chłodno. Wyjaśnij uczestnikom i uczestniczkom, że gorąco i zimno to mocne tak i nie, a ciepło-chłodno, to odpowiedzi pomiędzy skrajnościami.

 

Przebieg:

Poproś uczestników i uczestniczki, aby ustawili się jak najbliżej centralnego punktu mapy, na przecięciu obu linii. Następnie zacznij odczytywać przygotowane wskaźniki postaw i przekonań:

  • Lubię pracować w grupie;
  • Czuję się pewnie, gdy mogę improwizować;
  • Nowe technologie mnie ciekawią;
  • Chętnie projektuję coś od zera;
  • Wolę uczyć się przez działanie niż przez słuchanie;
  • Czuję się bezpiecznie korzystając z Internetu;
  • Myślę, że umiem rozpoznać fałszywe informacje w sieci;
  • Lubię, gdy nasza praca wygląda inaczej niż na początku planu;
  • Lubię próbować nowych rzeczy;
  • Lubię próbować czegoś jeszcze raz, gdy nie wychodzi za pierwszym razem;
  • Uważam, że błędy są częścią nauki;
  • Czuję, że mogę być kreatywny/a w każdym zadaniu;
  • Lubię planować krok po kroku zanim zacznę działać;

 

Uczestnicy i uczestniczki przemieszczają się na mapie i stają w miejscu, które najlepiej oddaje ich aktualne odczucie. Nie ma dobrych ani złych odpowiedzi, liczy się osobista decyzja.

  1. Po odczytaniu pytania i zajęciu miejsc poproś dwie lub trzy osoby o wyjaśnienie dlaczego wybrały właśnie tę lokalizację.
  2. Na zakończenie poproś cała grupę aby ustawia się w jednej linii i spróbowała odpowiedzieć gestami na pytanie: Na ile jesteście dziś gotowi na wspólne działanie?

Podziękuj za uczestnictwo w pierwszej zabawie i zaproś do zajęcia miejsc i przystąpienia do pracy podczas zajęć.