15 grudnia 2024
Tworzenie quizów edukacyjnych z wykorzystaniem AI
inspiracje
Modele generatywne, takie jak ChatGPT, mogą być przydatnym narzędziem do przygotowywania angażujących quizów, ale również zagadek czy prostych gier edukacyjnych wzbogacających prowadzone przez nas warsztaty. W tym tekście pokażemy, jak krok po kroku stworzyć takie materiały. Skorzystamy z przedświątecznej atmosfery i odwołania do świętego Mikołaja.
Generowanie quizu
Żeby rozpocząć pracę, nie potrzebujemy właściwie żadnych przygotowań. Zaczynamy!
- Otwórz model generatywny: w tym przypadku możesz skorzystać z narzędzia, takiego jak ChatGPT, Copilot, Gemini lub podobnego modelu generatywnego (chatbota).
- Zadaj pytanie modelowi:
zamiast generować prosty quiz, np. „Przygotuj pięć pytań na temat świętego Mikołaja dla dzieci w wieku szkolnym” możemy od razu spróbować lepiej zintegrować przygotowywane pytania z prowadzonymi zajęciami. W tym celu niezbędne jest podanie dodatkowych, szczegółowych informacji. Np. o temacie naszego warsztatu, grupie odbiorców, stylu języka jaki preferujemy, ale również jakiego rodzaju quizu potrzebujemy. Możemy stworzyć zapytanie o quiz zamknięty z określoną liczbą pytań i odpowiedzi do każdego z nich oraz wskazaniem poprawnej odpowiedzi. Możemy również przygotować quiz z odpowiedziami refleksyjnymi, a zamiast pytań zlecić przygotowanie krótkich historii edukacyjnych zachęcających do myślenia na dany temat.
Przykłady precyzyjnych zapytań:
- Quiz zamknięty:
- PROMPT A: “Stwórz quiz dla dzieci w wieku 10-12 lat, które uczestniczą w warsztatach o tradycjach bożonarodzeniowych w Europie. Przygotuj pięć pytań wielokrotnego wyboru z czterema opcjami odpowiedzi i wskaż poprawne odpowiedzi.”
- PROMPT B: „Przygotuj quiz dla uczestników warsztatu o różnicach w obchodach świąt w różnych kulturach, uwzględniając pytania zamknięte z poprawnymi odpowiedziami.”
Przykładowy quiz z pytaniami zamkniętymi (PROMPT A):
W którym państwie podczas świąt Bożego Narodzenia tradycyjnie obdarowuje się dzieci prezentami 6 grudnia?
- A) Polska
- B) Niemcy
- C) Hiszpania
- D) Szwecja (Poprawna odpowiedź: A)
W jakim kraju tradycyjnym posiłkiem świątecznym jest „tamale”?
- A) Meksyk
- B) Włochy
- C) Francja
- D) Japonia (Poprawna odpowiedź: A)
Jak nazywa się świąteczny zwyczaj z Norwegii, polegający na ukrywaniu mioteł przed złymi duchami?
- A) Lutefisk
- B) Julebukking
- C) Skjulekosten
- D) Julenissen (Poprawna odpowiedź: C).
W kulturze którego państwa podczas świąt obdarowuje się dzieci figurkami „Caganera”?
- A) Katalonia
- B) Grecja
- C) Rosja
- D) Holandia (Poprawna odpowiedź: A)
Jakie drzewo jest tradycyjnie ozdabiane na święta w Japonii?
- A) Drzewko wiśni
- B) Bambus
- C) Sosna
- D) Cedr (Poprawna odpowiedź: B)
Quiz z historiami i odpowiedziami refleksyjnymi:
-
- PROMPT C: „Stwórz quiz refleksyjny dla młodzieży w wieku 14-16 lat, uczestniczącej w zajęciach o wartościach związanych z pomaganiem innym. Zaproponuj krótkie historie z pytaniami otwartymi, zachęcającymi do przemyśleń.”
- PROMPT D: „Przygotuj serię historii o postaciach z różnych kultur, które niosą pomoc innym w czasie świąt. Do każdej historii dodaj pytanie wymagające refleksji i wyboru najlepszego podejścia spośród podanych.”
Przykładowy quiz nastawiony na refleksję na bazie opowieści (PROMPT D):
Historia A: W Japonii tradycją jest obdarowywanie bliskich ręcznie wykonanymi prezentami, co symbolizuje czas i wysiłek włożony w relacje z drugim człowiekiem. Jedna z rodzin zdecydowała się podarować sąsiadowi w potrzebie domowe jedzenie i ozdoby świąteczne.
- A) Rodzina powinna była skupić się na swoich świętach, zamiast pomagać sąsiadom.
- B) Działanie rodziny pokazuje, że małe gesty mogą budować silne więzi społeczne.
- C) Lepiej było przekazać pomoc przez organizację charytatywną, zamiast bezpośrednio angażować się w pomoc sąsiadowi. (Poprawna odpowiedź: B)
Historia B: w Meksyku dzieci organizują specjalne przedstawienia na rzecz lokalnych społeczności, zbierając datki na prezenty dla najbardziej potrzebujących dzieci. W tym roku jedna z grup zebrała wystarczającą kwotę, aby kupić książki edukacyjne.
-
- A) Dzieci powinny skupić się na zabawie, zamiast organizować zbiórki.
- B) Organizowanie takich wydarzeń wzmacnia poczucie wspólnoty i odpowiedzialności społecznej wśród dzieci.
- C) Zamiast kupować książki, mogły zorganizować imprezę dla rówieśników. (Poprawna odpowiedź: B)„
Generowanie zagadek i prostych zabaw
Wskazówki dotyczące generowania quizów można zastosować również w przypadku tworzenia zagadek i prostych zabaw. Im więcej informacji o naszych potrzebach podamy, tym większa szansa na ciekawe i przydatne efekty. Dlatego lepszy rezultat otrzymamy po wpisaniu bardziej złożonego promptu niż np. „Wygeneruj pomysł na świąteczną zabawę podczas warsztatu dla dzieci”. Zastanówcie się, czy macie wstępny pomysł, co chcecie osiągnąć, podajcie temat waszego warsztatu, a otrzymacie propozycje bardziej odpowiadające waszym potrzebom. Przykładowy prompt: „Stwórz prostą zabawę świąteczną dla dzieci w wieku 8-10 lat, uczestniczących w warsztatach o tradycjach bożonarodzeniowych na świecie. Celem zabawy jest nauka rozpoznawania symboli świątecznych z różnych kultur.”
Propozycja zabawy: „Świąteczny Łowca Symboli”
- Cel: nauka rozpoznawania i kojarzenia symboli świątecznych z różnych kultur świata.
- Przebieg:
- przygotuj planszę lub mapę z obrazkami przedstawiającymi symbole świąteczne z różnych krajów (np. choinka, gwiazda betlejemska, tamale, dreidel).
- Podziel dzieci na zespoły i wręcz każdemu zestaw karteczek z nazwami krajów (np. Polska, Meksyk, Izrael, Japonia).
- Zadaniem zespołów jest przyporządkowanie symboli do odpowiednich krajów na planszy w określonym czasie.
- Po zakończeniu rundy prowadzący omawia poprawne odpowiedzi i wyjaśnia znaczenie każdego symbolu w danej kulturze.
- Materiały: plansza z symbolami, karteczki z nazwami krajów, stoper.
- Uwagi: dostosuj liczbę symboli do wieku dzieci i czasu trwania warsztatów.
Propozycja zabawy: „Świąteczne Odkrycia”
- Cel: rozwijanie wiedzy o tradycjach świątecznych w różnych krajach oraz umiejętności kooperacji.
- Przebieg:
- Przygotuj zestaw kart z opisami tradycji świątecznych oraz zestaw kart z ilustracjami symboli związanych z tymi tradycjami.
- Rozdaj uczestnikom karty z opisami i poproś ich o dopasowanie odpowiednich ilustracji symboli do opisów tradycji.
- Uczestnicy mogą pracować w parach lub małych grupach, aby wspólnie znaleźć odpowiedzi.
- Po zakończeniu zabawy prowadzący omawia poprawne odpowiedzi i wyjaśnia znaczenie wybranych tradycji oraz symboli.
- Materiały: karty z opisami tradycji, karty z ilustracjami symboli, tablica lub miejsce do przypinania kart.
- Uwagi: ułatw dzieciom pracę, dzieląc tradycje na kontynenty lub regiony, aby nadać zabawie dodatkowy kontekst edukacyjny.
Propozycja zabawy: „Świąteczne Podróże”
- Cel: połączenie aktywności ruchowej z poznawaniem tradycji świątecznych na świecie.
- Przebieg:
- W sali przygotuj stanowiska oznaczone nazwami krajów, np. Polska, Japonia, Meksyk, Norwegia.
- Przy każdym stanowisku umieść krótki opis tradycji świątecznej z danego kraju oraz związany z nią rekwizyt (np. opłatek, origami, figurka renifera).
- Zadaniem uczestników jest przemieszczanie się pomiędzy stanowiskami zgodnie z otrzymanymi wskazówkami (np. „Udaj się do kraju, gdzie tradycją jest łamanie opłatka”) i wykonanie zadania na danym stanowisku (np. złożenie prostego origami).
- Po odwiedzeniu wszystkich stanowisk prowadzący podsumowuje zabawę, omawiając tradycje i ich znaczenie.
- Materiały: opisy tradycji, rekwizyty, mapa sali.
- Uwagi: dostosuj liczbę stanowisk do liczby uczestników i czasu warsztatów.
Podsumowanie
Powyższe kroki to jedynie początek możliwości, jakie oferują modele generatywne. Przy odpowiednim przygotowaniu można stworzyć materiały idealnie dostosowane do potrzeb odbiorców i tematyki warsztatów.