15 grudnia 2024
Tajemnice Cyberświata odkryte!
aktualności
Rozmowa z Bartoszem Jarzynką, młodzieżowym liderem z Pracowni Orange w Morągu, który w ramach Programu Młodzieżowych Liderów i Liderek zrealizował projekt „Tajemnice Cyberświata”.
Jak wpadłeś na pomysł stworzenia swojego projektu?
Pomysł narodził się podczas rozmowy z moją nauczycielkę informatyki. Dyskutowaliśmy o problemach związanych z bezpieczeństwem w internecie, a ja zauważyłem, jak wiele osób pada ofiarą nieodpowiedzialnych działań, takich jak publikowanie zdjęć bez zgody czy phishing. Pomyślałem, że warto edukować młodzież na temat bezpiecznego korzystania z internetu. Chciałem pokazać, jak unikać zagrożeń związanych z podejrzanymi linkami, odpowiedzialnie wykorzystywać sztuczną inteligencję i mądrze korzystać z aplikacji. Moim celem było uświadomienie, że nowe technologie mogą być naszym sprzymierzeńcem, jeśli korzystamy z nich rozsądnie.
Dlaczego temat sztucznej inteligencji i fake newsów jest dla Ciebie tak ważny?
Znam wiele osób, które zostały zranione przez cyberprzemoc lub straciły dane przez phishing. Z drugiej strony zależało mi, aby by pokazać, że sztuczna inteligencja to narzędzie, które może nam pomagać, a nie być naszym wrogiem. Chodzi o to, by ludzie nauczyli się korzystać ze sztucznej inteligencji bezpiecznie i odpowiedzialnie, np. nie używali jej do pisania wypracowań na język polski, ale w sytuacjach, gdy naprawdę może pomóc, np. w organizacji czasu czy rozwiązywaniu codziennych problemów. Czego nauczyłeś się podczas realizacji projektu?
Był to Twój pierwszy taki projekt?
Tak, to był mój pierwszy projekt, w którym pracowałem stricte z młodzieżą. Nauczyłem się bardzo wiele, zwłaszcza jak ciekawe i angażujące mogą być zajęcia warsztatowe. Dowiedziałem się też, jak ważne jest planowanie i odpowiedni dobór narzędzi. Czyli stricte takie planowania i zarządzania projektem.
A jak wyglądała jego realizacja?
Na początek przygotowałem prezentację, scenariusze warsztatów i wybrałem narzędzia, które chciałem zaprezentować. Potem stworzyłem platformę, którą wykorzystywaliśmy podczas zajęć. Podczas wakacji część zajęć odbyła się w bibliotece. Ich uczestnikami były osoby, które zgłosiły się do nas. Podczas zajęć uczyliśmy się o cyberbezpieczeństwie i sztucznej inteligencji, a na ich podstawie stworzyliśmy krótką książeczkę o zaletach i zagrożeniach związanych z AI. Natomiast we wrześniu warsztaty przeprowadziliśmy w szkole. Warsztaty skierowane były do uczniów klas 5-8 w Szkole Podstawowej nr 4 w Morągu. W realizacji bardzo pomogły mi Marysia Urban, pani Żaneta Jacuńska oraz panie Karolina i Paulina z Miejskiej Biblioteki w Morągu.
Jak trafiłeś do Pracowni Orange?
Przypadkiem. Razem z przyjaciółmi odwiedziłem Pracownię Orange, by zobaczyć, co zmieniło się w Młodzieżowym Dziale NASTKA, po tym jak w budynku otworzyła się Pracownia. Pamiętam, że zimą skorzystaliśmy tam z konsoli do gier. Z czasem zacząłem przychodzić coraz rzadziej przez obowiązki szkolne, ale kiedy zobaczyłem ogłoszenie o projekcie na Facebooku, postanowiłem się zgłosić. Razem z kolegą zachęcaliśmy później uczniów w szkole do dołączenia do zajęć.
Czy według Ciebie Pracownia Orange pomaga w rozwoju?
Zdecydowanie tak. Pracownia to miejsce, gdzie można się wiele nauczyć. Nie tylko prowadzimy zajęcia, ale także w nich uczestniczymy. Tworzymy kreatywne projekty, uczymy się o bezpieczeństwie w cyfrowym świecie i szukamy prostych rozwiązań dla różnych wyzwań. To świetna przestrzeń do rozwoju.
Chciałbyś dodać coś od siebie na koniec?
Tak, chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy pomogli mi w realizacji tego projektu. Dziękuję Gosi i Agnieszce z Fundacji 5Medium za przekazaną wiedzę i inspiracje. Ogromne podziękowania kieruję do pani Pauliny i Karoliny z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Morągu za rady i wsparcie na każdym etapie pracy. Dziękuję pani Dyrektor Elżbiecie za otuchę i motywację, a także pani Żanecie za motywujące wiadomości i wskazówki, które wzbogaciły projekt. Dziękuję również uczestnikom warsztatów oraz uczniom klas 5-8 za ich entuzjazm i zaangażowanie. Ich energia sprawiła, że projekt stał się wyjątkowy. Nie sposób nie wspomnieć o mojej rodzinie i przyjaciołach, którzy wspierali mnie na każdym kroku. Na koniec wielkie podziękowania dla pani Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 za zgodę na udział uczniów w zajęciach. Projekt „Tajemnice Cyberświata” był dla mnie niezwykłym doświadczeniem – nie tylko pod względem zdobytej wiedzy o cyberbezpieczeństwie i sztucznej inteligencji, ale też jako przykład tego, co można osiągnąć dzięki współpracy i pasji.