Wszystkie materiały edukacyjne

9 grudnia 2024

Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji i kulturze

inspiracje

Zdjęcie monitora telefonu i aplikacji, które się na nim znajdują.

Sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej obecna w naszym codziennym życiu, w tym także w sektorze kultury i edukacji. Dzięki narzędziom takim jak modele generatywne, lokalne instytucje mogą próbować usprawnić swoją pracę, szukać nowych sposobów działania lub usprawniać angażowanie odbiorców oraz proponować nowe inicjatywy. Poniżej kilka pomysłów, jak sztuczna inteligencja może wspierać działania instytucji w obszarze kultury i edukacji.

Generowanie pomysłów

Modele generatywne sprawdzą się podczas poszukiwania nowych możliwości – możemy wejść w interakcje i wspólnie z botami tworzyć np. propozycje tematów warsztatów, cykli spotkań czy nietypowych form promocji wydarzeń kulturalnych. AI pomoże w znalezieniu, pomysłów, a im bardziej szczegółowo opiszemy profil instytucji i środowiska odbiorców, tym większa szansa na ciekawe koncepcje.

Tworzenie treści promocyjnych

Za pomocą modeli generatywnych można przygotować materiały do publikacji w mediach społecznościowych, opisy wydarzeń czy scenariusze warsztatów. Jeśli tylko podamy podstawowe informacje, narzędzia mogą generować treści, które będą zredagowane językowo pod kątem określonej grupy odbiorców, długości materiału, skomplikowania języka.

Tworzenie quizów i zabaw edukacyjnych

Organizujecie warsztaty lub zajęcia? Modele generatywne mogą wygenerować pytania do quizu, zagadki czy gry edukacyjne, które będą angażować uczestników. W tym celu możemy skorzystać z własnych materiałów źródłowych, dostosować pytania do wieku odbiorców lub tematyki związanej z lokalną historią, sztuką lub kulturą, co sprawi, że treści będą jeszcze bardziej interesujące.

Redagowanie i tłumaczenie tekstów

Modele generatywne mogą poprawiać teksty na strony internetowe, ulotki czy materiały prasowe, łączyć ze sobą różne materiały, skracać je i dostosowywać językowo. Dodatkowo, narzędzia łatwo przetłumaczą treści na wiele języków, co umożliwia dotarcie do szerszej grupy odbiorców, w tym obcokrajowców odwiedzających waszą instytucję.

Tworzenie wierszy, opowiadań i scenariuszy

AI, choć sama “tworzy” z materiałów, których użyto do jej uczenia, może wspierać twórczość, generując pomysły na fabuły, postaci czy dialogi, co może być przydatne podczas warsztatów literackich, teatralnych czy kreatywnych zajęć z dziećmi i młodzieżą. Im więcej waszych pomysłów w poleceniach, czyli tzw. “promptach”, tym większa szansa na oryginalne treści odpowiadające waszym potrzebom.

Projektowanie zajęć dla dzieci i młodzieży

Modele generatywne mogą wspierać w przygotowaniu propozycji aktywności edukacyjnych, takich jak storytelling, zadania plastyczne czy interaktywne prezentacje. Pomaga to w stworzeniu angażujących zajęć, które mają charakter edukacyjny oraz są interesujące i angażujące dla uczestniczek i uczestników.

Analiza danych

Jeśli macie dużo danych z ankiet lub formularzy, modele generatywne mogą pomóc w ich podsumowaniu i wyciągnięciu kluczowych wniosków. Daje to szansę na lepsze zrozumienie potrzeb odbiorców, a co za tym idzie – bardziej precyzyjne planowanie przyszłych działań.

Pisanie tekstów historycznych lub lokalnych

Modele generatywne mogą się przydać – zwłaszcza jeśli mamy notatki, materiały źródłowe lub transkrypcje wywiadów – do przygotowywania tekstów o lokalnym regionie, jego historii czy kulturze. Może to być świetne wsparcie w promowaniu ciekawych opowieści np. o lokalnych tradycjach.

Wspieranie dostępności i inkluzywności

Sztuczna inteligencja może wspierać osoby z niepełnosprawnościami poprzez generowanie napisów do nagrań wideo, przekształcanie tekstów na mowę lub odwrotnie. Obecnie wymaga to wciąż jeszcze skorzystania z dedykowanych aplikacji. Modele generatywne mogą pomóc w przygotowaniu alternatywnych opisów wydarzeń, ścieżek narracyjnych dla osób ze specjalnymi potrzebami czy dodatkowych zajęć i zadań wyjaśniających. Dzięki temu instytucje mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, jednocześnie dbając o to, by każdy miał równy dostęp do ich oferty.

Podsumowanie

Modele generatywne to wszechstronne narzędzia, które mogą być używane jako wsparcie dla instytucji w obszarze kultury i edukacji na wielu płaszczyznach. Pomagają one w tworzeniu treści, angażowaniu społeczności, a także w planowaniu i analizie działań. Wykorzystanie sztucznej inteligencji może znacząco podnieść jakość i efektywność lokalnych inicjatyw, a także zwiększyć ich dostępność i atrakcyjność dla odbiorców. Pod warunkiem, że będziemy pamiętać o ograniczeniach technologii i angażować się w tworzenie treści, nie tylko oczekiwać przygotowania wartościowych materiałów bez naszej aktywności i pomysłowości.