2025-06-26
Scenariusze: Hobby horse i Animacja poklatkowa


SCENARIUSZ ZAJĘĆ: „Hobby Horse z recyklingu – ruch, zabawa i ekologia!”
Grupa wiekowa: dzieci 7–12 lat
Czas trwania: 2 godziny (z możliwością rozszerzenia)
Liczba uczestników: do 15 osób
CELE ZAJĘĆ
- uświadomienie dzieciom znaczenia recyklingu i ponownego wykorzystania odpadów,
- poznanie korzyści aktywności fizycznej dla zdrowia,
- poznanie sportu jakim jest hobby horse,
- rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych.
- rozwijanie współpracy w grupie,
- integracja uczestników wokół wspólnego działania.
- zapoznanie się z VR i internetowymi zasobami edukacyjnymi.
MATERIAŁY I SPRZĘT
Materiały plastyczne:
Do stworzenia konia
- plastikowe butelki (najlepiej 1,5 L – po jednej na dziecko),
- włóczka,
- kartki papieru białe,
- patyki od mioteł/trzonek od mopa lub drewniane listewki,
- mocny klej, taśma mocna,
- nożyczki,
- czarne markery,
- śrubokręt (opcjonalnie).
Materiały do przygotownia przeszkód:
- buteki, puszki,
- poduszki,
- książki.
Sprzęt i zasoby Pracowni Orange:
- Telewizor z internetem – do prezentacji filmiku edukacyjnego,
- Laptopy – do wyszukiwania inspiracji i instrukcji,
- Gogle VR – do krótkiej zabawy w wirtualnej stajni lub jazdę konną (np. aplikacje edukacyjne/YouTube VR),
- Książki o zwierzętach, koniach, zdrowym stylu życia.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Powitanie i wprowadzenie (20 min)
- Krótkie przywitanie, przedstawienie tematu spotkania.
- Pytania do dzieci:
- Czy wiedzą, co to recykling?
- Czy wiedzą, dlaczego warto się ruszać i uprawiać sport?
- Czy słyszeli o Hobby Horse?
Na telewizorze pokazujemy krótkie materiały edukacyjne:
- Filmik edukacyjny o recyklingu i zdrowym stylu życia.
- Krótki fragment filmu o zawodach Hobby Horse.
Dzieci mogą przejrzeć książki o koniach i przyrodzie – na osobnym stoliku.
- Projektowanie i wykonanie Hobby Horse (60 min)
Instrukcje krok po kroku:
Zamiana butelki w głowę konia:
-
- Butelkę zginamy w miejscu przewężenia (dół staje się nozdrzami, góra z zakrętką miejscem na mantaż kija),
- Tworzymy łeb konia
– na wierzchu butelki naklejamy oczy z papieru (wycinamy z białej kartki i w środku rysujemy czarne plamy),
– wycinamy i przyklejamy uszy,
– z włóczki tworzymy grzywę – ucinamy sporo krótkich kawałków i przyklejamy między uszami,
Montaż na kiju:
-
- W zakrętkach butelek robimy śrubokrętem dziurki odpowiadające średnicy kijków,
- Przekładamy kijek przez dziurkę, na zewnątrz oklejamy zakrętkę z kijem taśmą, żeby nie wypadł,
- Dzieci mogą nazwać swoje konie.
Na laptopach dostępne są obrazki z przykładowymi Hobby Horse – dzieci mogą zainspirować się nimi podczas pracy.
- Ruch i zabawa – wyścigi Hobby Horse (20–30 min)
- Organizujemy mini tor przeszkód lub slalom,
- Dzieci przeskakują przez “przeszkody”, jeżdżą na swoich konikach – zabawa z elementem sportu.
Opcjonalnie – w tle może grać muzyka np. westernowa lub relaksacyjna muzyka z YouTube.
- Zabawa VR – jazda konna lub stajnia w wirtualnej rzeczywistości (10–15 min)
- Chętne dzieci mogą założyć gogle VR i „odwiedzić stajnię” lub odbyć wirtualną przejażdżkę konną (np. filmy na YouTube – fragment Stadnina w Michałowie – film 360 stopni).
Czas z goglami: po 2–3 minuty na dziecko (reszta dzieci w tym czasie rysuje konie lub opowiada o swoim projekcie).
- Podsumowanie i zdjęcie grupowe (10 min)
- Rozmowa z dziećmi: czego się dziś nauczyli? Co było najfajniejsze?
- Wspólne zdjęcie z Hobby Horse’ami – pamiątka na tablicę w Pracowni.
- Dzieci zabierają swoje konie do domu.
UWAGI DLA PROWADZĄCEGO
- Przed zajęciami przygotuj wzór Hobby Horse jako przykład.
- Zadbaj o bezpieczeństwo podczas używania śrubokrętu (lub przygotuj dziurki w zakrętkach wcześniej) i nożyczek.
- Dostosuj poziom trudności do wieku grupy – młodszym dzieciom pomóż w montażu.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ: „Południca w kadrze – tworzymy animację poklatkową”
Grupa wiekowa: dzieci 7–12 lat
Czas trwania: 2 godziny
Liczba uczestników: do 12 osób (możliwość pracy w grupach 3–4-osobowych)
Prowadzący: wolontariusz Pracowni Orange
CELE ZAJĘĆ
- poznanie techniki animacji poklatkowej,
- zapoznanie się z legendą o Południcy i śląskimi wierzeniami ludowymi,
- rozwijanie umiejętności opowiadania historii w formie wizualnej,
- rozwijanie zdolności manualnych i pracy kreatywnej,
- nauka obsługi prostych aplikacji do animacji (np. Stop Motion Studio),
- praca zespołowa i podział ról w grupie.
MATERIAŁY I SPRZĘT
Materiały plastyczne:
- kolorowy papier, brystol, kartoniki, bibuła, plastelina,
- nożyczki, klej, taśma klejąca, markery, ołówki, pisaki,
- tekturowe pudełka i rolki po papierze – do tworzenia scenografii,
- figurki lub elementy z papieru/plasteliny – do animacji.
Sprzęt Pracowni Orange:
- Laptopy z aplikacją Stop Motion Studio (lub podobną),
- Telewizor z dostępem do internetu – do pokazania legendy i inspiracji,
- Książki z legendami śląskimi,
- Statywy (jeśli dostępne) lub podpórki pod tablet/laptop,
- Lampki do doświetlenia sceny (opcjonalnie).
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Powitanie i wprowadzenie do tematu (20 minut)
- Krótkie przywitanie i przedstawienie planu zajęć.
- Rozmowa z dziećmi:
- Czy znają jakieś legendy śląskie?
- Czy słyszeli o Południcy? Kim mogła być?
Na telewizorze pokazujemy krótkie wideo lub czytamy fragment legendy o Południcy.
(Można użyć np. materiału z YouTube: „Południca – słowiańskie demony” w wersji dziecięcej, lub przeczytać legendę z książki.)
Zadanie dla dzieci: opowiedzieć własnymi słowami historię o Południcy – co robiła, gdzie mieszkała, kogo straszyła i dlaczego.
- Wprowadzenie do animacji poklatkowej (15 minut)
- Wyjaśniamy dzieciom, czym jest animacja poklatkowa:
- to film złożony ze zdjęć, w których postacie i scenografia są przesuwane po kawałeczku,
- im więcej zdjęć, tym płynniejszy film.
Pokazujemy krótki przykład animacji poklatkowej na telewizorze lub laptopie (z YouTube filmik dostosowany do wieku dzieci).
- Planowanie filmu – scenariusz i podział ról (15 minut)
Grupa wymyśla swoją mini-historię o Południcy, np.:
- Południca i jej spotkanie z rolnikiem,
- Południca strasząca dzieci w polu,
- Jak ktoś ją przechytrzył itp.
Podział ról: kto robi tło, kto postacie, kto będzie robił zdjęcia, kto przesuwa elementy.
- Tworzenie scenografii i postaci (30 minut)
- Dzieci tworzą z papieru, kartonu, plasteliny:
- postać Południcy (np. z długimi włosami, w białej sukni),
- tło: pole, wieś, niebo, drzewa, słońce itp.
- dodatkowe postacie: rolnik, dziecko, zwierzęta itp.
Do stworzenia sceny można użyć pudełka lub kartki A3 jako tła.
- Tworzenie animacji (30 minut)
Dzieci ustawiają laptop/tablet na statywie lub podpórce.
- Pracują w aplikacji Stop Motion Studio (lub innej dostępnej),
- Przesuwają delikatnie postacie, robią po kolei zdjęcia.
Im więcej zdjęć tym płynniejszy film, postacie na tle należy przesuwać jak najmniej.
- Prezentacja i omówienie filmu (10–15 minut)
Gotową animację odtwarzamy na dużym ekranie – dzieci pokazują swoje dzieło.
Wspólne brawa i rozmowa:
- Co było najtrudniejsze?
- Co sprawiło im największą radość?
- Czy chciałyby nagrać kolejny film?
UWAGI DLA PROWADZĄCEGO
- Zainstaluj wcześniej aplikację Stop Motion Studio (dostępna za darmo na większość urządzeń).
- Zadbaj o stabilne ustawienie urządzenia i dobre oświetlenie.
- Przed zajęciami przygotuj prosty przykład animacji, by pokazać dzieciom efekt końcowy.
- Możesz przygotować skróconą wersję legendy o Południcy w formie zrozumiałej dla dzieci.
X