2025-06-26

Scenariusze: Hobby horse i Animacja poklatkowa

Ikona wyzwania Materiały plastyczne leżą na stole.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ: „Hobby Horse z recyklingu – ruch, zabawa i ekologia!”

Grupa wiekowa: dzieci 7–12 lat
Czas trwania: 2 godziny (z możliwością rozszerzenia)
Liczba uczestników: do 15 osób

CELE ZAJĘĆ

  • uświadomienie dzieciom znaczenia recyklingu i ponownego wykorzystania odpadów,
  • poznanie korzyści aktywności fizycznej dla zdrowia,
  • poznanie sportu jakim jest hobby horse,
  • rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych.
  • rozwijanie współpracy w grupie,
  • integracja uczestników wokół wspólnego działania.
  • zapoznanie się z VR i internetowymi zasobami edukacyjnymi.

MATERIAŁY I SPRZĘT

Materiały plastyczne:

Do stworzenia konia

  • plastikowe butelki (najlepiej 1,5 L – po jednej na dziecko),
  • włóczka,
  • kartki papieru białe,
  • patyki od mioteł/trzonek od mopa lub drewniane listewki,
  • mocny klej, taśma mocna,
  • nożyczki,
  • czarne markery,
  • śrubokręt (opcjonalnie).

Materiały do przygotownia przeszkód:

  • buteki, puszki,
  • poduszki,
  • książki.

Sprzęt i zasoby Pracowni Orange:

  • Telewizor z internetem – do prezentacji filmiku edukacyjnego,
  • Laptopy – do wyszukiwania inspiracji i instrukcji,
  • Gogle VR – do krótkiej zabawy w wirtualnej stajni lub jazdę konną (np. aplikacje edukacyjne/YouTube VR),
  • Książki o zwierzętach, koniach, zdrowym stylu życia.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie i wprowadzenie (20 min)
  • Krótkie przywitanie, przedstawienie tematu spotkania.
  • Pytania do dzieci:
    • Czy wiedzą, co to recykling?
    • Czy wiedzą, dlaczego warto się ruszać i uprawiać sport?
    • Czy słyszeli o Hobby Horse?

Na telewizorze pokazujemy krótkie materiały edukacyjne:

  • Filmik edukacyjny o recyklingu i zdrowym stylu życia.
  • Krótki fragment filmu o zawodach Hobby Horse.

Dzieci mogą przejrzeć książki o koniach i przyrodzie – na osobnym stoliku.

  1. Projektowanie i wykonanie Hobby Horse (60 min)

Instrukcje krok po kroku:

             Zamiana butelki w głowę konia:

    • Butelkę zginamy w miejscu przewężenia (dół staje się nozdrzami, góra z zakrętką miejscem na mantaż kija),
    • Tworzymy łeb konia

– na wierzchu butelki naklejamy oczy z papieru (wycinamy z białej kartki i w środku rysujemy czarne plamy),

– wycinamy i przyklejamy uszy,

– z włóczki tworzymy grzywę – ucinamy sporo krótkich kawałków i przyklejamy między uszami,

              Montaż na kiju:

    • W zakrętkach butelek robimy śrubokrętem dziurki odpowiadające średnicy kijków,
    • Przekładamy kijek przez dziurkę, na zewnątrz oklejamy zakrętkę z kijem taśmą, żeby nie wypadł,
    • Dzieci mogą nazwać swoje konie.

                Na laptopach dostępne są obrazki z przykładowymi Hobby Horse – dzieci mogą zainspirować się nimi podczas pracy.

  1. Ruch i zabawa – wyścigi Hobby Horse (20–30 min)
  • Organizujemy mini tor przeszkód lub slalom,
  • Dzieci przeskakują przez “przeszkody”, jeżdżą na swoich konikach – zabawa z elementem sportu.

      Opcjonalnie – w tle może grać muzyka np. westernowa lub relaksacyjna muzyka z YouTube.

  1. Zabawa VR – jazda konna lub stajnia w wirtualnej rzeczywistości (10–15 min)
  • Chętne dzieci mogą założyć gogle VR i „odwiedzić stajnię” lub odbyć wirtualną przejażdżkę konną (np. filmy na YouTube – fragment Stadnina w Michałowie – film 360 stopni).

Czas z goglami: po 2–3 minuty na dziecko (reszta dzieci w tym czasie rysuje konie lub opowiada o swoim projekcie).

  1. Podsumowanie i zdjęcie grupowe (10 min)
  • Rozmowa z dziećmi: czego się dziś nauczyli? Co było najfajniejsze?
  • Wspólne zdjęcie z Hobby Horse’ami – pamiątka na tablicę w Pracowni.
  • Dzieci zabierają swoje konie do domu.

UWAGI DLA PROWADZĄCEGO

  • Przed zajęciami przygotuj wzór Hobby Horse jako przykład.
  • Zadbaj o bezpieczeństwo podczas używania śrubokrętu (lub przygotuj dziurki w zakrętkach wcześniej) i nożyczek.
  • Dostosuj poziom trudności do wieku grupy – młodszym dzieciom pomóż w montażu.

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ: „Południca w kadrze – tworzymy animację poklatkową”

Grupa wiekowa: dzieci 7–12 lat
Czas trwania: 2 godziny
Liczba uczestników: do 12 osób (możliwość pracy w grupach 3–4-osobowych)
Prowadzący: wolontariusz Pracowni Orange

CELE ZAJĘĆ

  • poznanie techniki animacji poklatkowej,
  • zapoznanie się z legendą o Południcy i śląskimi wierzeniami ludowymi,
  • rozwijanie umiejętności opowiadania historii w formie wizualnej,
  • rozwijanie zdolności manualnych i pracy kreatywnej,
  • nauka obsługi prostych aplikacji do animacji (np. Stop Motion Studio),
  • praca zespołowa i podział ról w grupie.

MATERIAŁY I SPRZĘT

Materiały plastyczne:

  • kolorowy papier, brystol, kartoniki, bibuła, plastelina,
  • nożyczki, klej, taśma klejąca, markery, ołówki, pisaki,
  • tekturowe pudełka i rolki po papierze – do tworzenia scenografii,
  • figurki lub elementy z papieru/plasteliny – do animacji.

Sprzęt Pracowni Orange:

  • Laptopy z aplikacją Stop Motion Studio (lub podobną),
  • Telewizor z dostępem do internetu – do pokazania legendy i inspiracji,
  • Książki z legendami śląskimi,
  • Statywy (jeśli dostępne) lub podpórki pod tablet/laptop,
  • Lampki do doświetlenia sceny (opcjonalnie).

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie i wprowadzenie do tematu (20 minut)
  • Krótkie przywitanie i przedstawienie planu zajęć.
  • Rozmowa z dziećmi:
    • Czy znają jakieś legendy śląskie?
    • Czy słyszeli o Południcy? Kim mogła być?

     Na telewizorze pokazujemy krótkie wideo lub czytamy fragment legendy o Południcy.
(Można użyć np. materiału z YouTube: „Południca – słowiańskie demony” w wersji dziecięcej, lub przeczytać legendę z książki.)

    Zadanie dla dzieci: opowiedzieć własnymi słowami historię o Południcy – co robiła, gdzie mieszkała, kogo straszyła i dlaczego.

  1. Wprowadzenie do animacji poklatkowej (15 minut)
  • Wyjaśniamy dzieciom, czym jest animacja poklatkowa:
    • to film złożony ze zdjęć, w których postacie i scenografia są przesuwane po kawałeczku,
    • im więcej zdjęć, tym płynniejszy film.

      Pokazujemy krótki przykład animacji poklatkowej na telewizorze lub laptopie (z YouTube filmik dostosowany do wieku dzieci).

  1. Planowanie filmu – scenariusz i podział ról (15 minut)

Grupa wymyśla swoją mini-historię o Południcy, np.:

  • Południca i jej spotkanie z rolnikiem,
  • Południca strasząca dzieci w polu,
  • Jak ktoś ją przechytrzył itp.

      Podział ról: kto robi tło, kto postacie, kto będzie robił zdjęcia, kto przesuwa elementy.

  1. Tworzenie scenografii i postaci (30 minut)
  • Dzieci tworzą z papieru, kartonu, plasteliny:
    • postać Południcy (np. z długimi włosami, w białej sukni),
    • tło: pole, wieś, niebo, drzewa, słońce itp.
    • dodatkowe postacie: rolnik, dziecko, zwierzęta itp.

       Do stworzenia sceny można użyć pudełka lub kartki A3 jako tła.

  1. Tworzenie animacji (30 minut)

Dzieci ustawiają laptop/tablet na statywie lub podpórce.

  • Pracują w aplikacji Stop Motion Studio (lub innej dostępnej),
  • Przesuwają delikatnie postacie, robią po kolei zdjęcia.

Im więcej zdjęć tym płynniejszy film, postacie na tle należy przesuwać jak najmniej.

  1. Prezentacja i omówienie filmu (10–15 minut)

Gotową animację odtwarzamy na dużym ekranie – dzieci pokazują swoje dzieło.
Wspólne brawa i rozmowa:

  • Co było najtrudniejsze?
  • Co sprawiło im największą radość?
  • Czy chciałyby nagrać kolejny film?

UWAGI DLA PROWADZĄCEGO

  • Zainstaluj wcześniej aplikację Stop Motion Studio (dostępna za darmo na większość urządzeń).
  • Zadbaj o stabilne ustawienie urządzenia i dobre oświetlenie.
  • Przed zajęciami przygotuj prosty przykład animacji, by pokazać dzieciom efekt końcowy.
  • Możesz przygotować skróconą wersję legendy o Południcy w formie zrozumiałej dla dzieci.