2024-11-19
„Eko-ploter”
scenariusze
Scenariusz zajęć: „Eko-ploter”
Cel zajęć:
Rozwijanie kreatywności, świadomości ekologicznej oraz umiejętności manualnych dzieci i młodzieży poprzez tworzenie przypinek z materiałów w duchu zero waste.
Grupa docelowa:
Dzieci i młodzież w wieku 7–14 lat.
Czas trwania:
1,5–2 godziny
Potrzebne materiały:
- Ploter laserowy
- Filc w różnych kolorach (możliwie z recyklingu)
- Materiały do ozdabiania: korki od butelek, stare guziki, aluminiowe zawleczki, kawałki tkanin, skrawki papieru, wstążki
- Klej na gorąco (i pistolety do kleju)
- Bezpieczne nożyczki
- Kredki, markery, mazaki
- Kartki papieru (do projektowania wzorów)
- Agrafki do przypinek
- Stoły robocze i krzesła
- Przykłady gotowych przypinek jako inspiracja
Plan zajęć:
1. Wprowadzenie i wstęp (15 minut)
- Powitanie uczestników: Krótkie przedstawienie się prowadzącego i omówienie celu zajęć.
- Wprowadzenie w temat zero waste:
- Co to jest zero waste i dlaczego jest ważne.
- Przykłady materiałów, które można ponownie wykorzystać (prezentacja korków, guzików, zawleczek itp.).
- Prezentacja procesu tworzenia przypinek: Pokazanie przykładowych prac i omówienie kroków.
2. Projektowanie wzoru przypinki (20 minut)
- Kreatywna burza mózgów: Dzieci na kartkach projektują swój wymarzony wzór przypinki.
- Wsparcie prowadzącego: Prowadzący pomaga uczestnikom wybrać odpowiednie kształty, które można wyciąć na ploterze.
3. Wycinanie wzorów na ploterze laserowym (20–30 minut)
- Omówienie działania plotera: Krótkie wyjaśnienie, jak działa ploter laserowy i jak można go wykorzystać do pracy artystycznej.
- Przygotowanie wzorów: Prowadzący przenosi projekty dzieci do programu obsługującego ploter.
- Wycinanie filcu: Prowadzący wycina zaprojektowane kształty na ploterze, a dzieci w tym czasie przygotowują materiały do ozdabiania.
4. Ozdabianie wyciętych przypinek (30 minut)
- Tworzenie dekoracji: Uczestnicy ozdabiają swoje przypinki wyciętym filcem, guzikami, korkami, zawleczkami i innymi materiałami.
- Pomoc techniczna: Prowadzący nadzoruje użycie kleju na gorąco i pomaga w trudniejszych zadaniach manualnych.
5. Montaż przypinek (15 minut)
- Przymocowanie agrafek: Uczestnicy mocują agrafki do tylnej strony przypinek za pomocą kleju lub wszywają je nitką.
- Wykończenie i podpisanie prac: Dzieci mogą dodać swoje inicjały lub drobne detale.
6. Zakończenie i podsumowanie (10 minut)
- Prezentacja prac: Każdy uczestnik pokazuje swoją przypinkę i opowiada o inspiracji do jej projektu.
- Rozmowa o zero waste: Prowadzący pyta dzieci, jakie inne przedmioty można zrobić z materiałów recyklingowych.
- Podziękowanie za udział: Wręczenie przypinek uczestnikom jako pamiątek i zachęta do dalszej kreatywności.
Uwagi:
- Bezpieczeństwo: Szczególną uwagę zwróć na bezpieczne korzystanie z kleju na gorąco i plotera laserowego.
- Elastyczność: Jeśli grupa pracuje szybciej lub wolniej, zajęcia można odpowiednio skrócić lub wydłużyć, dodając np. więcej czasu na projektowanie lub ozdabianie.
- Integracja: Zachęcaj uczestników do dzielenia się pomysłami i wzajemnej pomocy podczas tworzenia przypinek.
Zajęcia „Eko-ploter” łączą naukę, zabawę i świadomość ekologiczną, inspirując dzieci do odpowiedzialnego korzystania z zasobów i twórczego działania.
X