Wszystkie materiały edukacyjne

27 lutego 2025

Library games – scenariusz

scenariusze

Na stoliku leży książka i pisaki.

Moi drodzy, do stworzenia niniejszego scenariusza zainspirowali mnie młodzi ludzie, którzy przychodzą do biblioteki/pracowni. Scenariusz zawiera zmodyfikowane zabawy, które można przeprowadzić w pomieszczeniu. Ja nie mogę doczekać się cieplejszych dni, kiedy będzie można zmodyfikować scenariusz i przeprowadzić te zabawy na wolnym powietrzu. Powiem tylko, bawiliśmy się SUPER.

Library GAMES (scenariusz spotkania)

  • Czas gry – 2,5 godziny
  • Omówienie reguł i zasady gry
  • Lider (ubranie czarne) prowadzi grę
  • Strażnik (ubranie czerwone) pilnuje porządku i zasad
  • Na początku gracze (ubrani na zielono) losują numery startowe – przyklejają do bluzek
  • Jedno upomnienie -> następne już karne krzesło (za niesubordynacje i nieporządek)
  • Przed każdą z gier, możliwość losowania przez kolejnych graczy jednego numeru i eliminacja jednego gracza z najbliższej gry (dowolność w decyzji)
  1. Ddakji

Każdy gracz ma swój własny, papierowy kwadrat (ddakji), który jest złożony z kartonu lub kilku warstw papieru.

Celem gry jest uderzenie swoim ddakji w leżący na ziemi ddakji przeciwnika w taki sposób, aby go odwrócić na drugą stronę.

Jeśli graczowi uda się przewrócić ddakji przeciwnika, wygrywa.

(gracze rzucaja do skutku)

  1. Szklany most

Na podłodze znajdują się pary z cytatami z książek – 1 poprawne, 1 błędna.

Uczestnicy muszą przejść przez ścieżkę, wybierając poprawne cytaty ( ewent. podając tytuł książki, z której pochodzą).

  1. Dalgona (Cukrowy plaster miodu)

Gracze muszą wyciąć równo określony kształt z papieru nożyczkami.

ustawiają się w 4 rzędach – losują kształty -wydrukować kształty (parasol, gwiazda, koło, trójkąt) – na telewizorze odpalić stoper)

  1. Wojna w klasy

Wersja gry w klasy, ale z pytaniami książkowymi.

Na polach  znajdują się kategoria (np. tytuł „Bajki”, tytuł filmu lub serialu w którym bohaterem jest zwierzę, superbohater).

Uczestnicy skaczą na odpowiednie pola i muszą podać prawidłową odpowiedź.

  1. Czerwone, zielone (Red Light, Green Light) inaczej baba jaga

Prowadzący staje na końcu pomieszczenia.

Gdy mówi „zielone światło”, uczestnicy mogą iść do przodu z książką na głowie.

Gdy mówi „czerwone światło” wszyscy muszą się zatrzymać.

Kto się poruszy po komendzie „czerwone światło”lub spadnie im książka odpada z tej gry.

Celem jest dotarcie do prowadzącego i zdobycie punktu.

  1. Gra w kulki (Guseulchigi)

Każdy dobiera się w pary i musi wygrać wszystkie kulki przeciwnika w wybrany przez siebie sposób. Wygrywa ten, kto jako pierwszy zdobędzie wszystkie kulki w swojej parze.
(każdy uczestnik ma 10 kulek)

  1. Mingle (karuzela)

Uczestnicy tańczą, a na sygnał tworzą grupy o określonej liczbie osób. Ci, którzy nie zdążyli dołączyć do grupy, zostają wyeliminowani z gry.
Określoną liczbę wypowiada prowadzący. Utworzone grupy mają złapać się za ręce i unieść je w górę.

  1. Rzut do celu

Uczestnicy mają 6 rzutów. Muszą zdobyć co najmniej 70 pkt.

  1. Gra w krzesełka

Liczba krzesełek o jedno mniej niż uczestników. Kiedy kończy się muzyka, zawodnicy siadają na krzesełkach. Po każdej turze odrzucamy jedno krzesełko.

  1. Finałowy pięciobój na czas

ddakji, rzucenie do obręczy, gra w gumę, gonggi (w polsce znane jako hacele), odbicie zośki trzy razy
(jeżeli po 9 zabawach jest remis, można wyłonić zwycięzcę dodatkowymi grami).

Gonggi
Zasady gry w gonggi:

Przygotowanie: Do gry potrzebne jest pięć małych kamyków lub specjalnych plastikowych kostek.

Etap 1: Gracz rozrzuca wszystkie pięć kamyków na płaskiej powierzchni. Następnie podnosi jeden kamyk, podrzuca go w górę, a w tym czasie zbiera jeden z pozostałych kamyków leżących na ziemi, po czym łapie podrzucony kamyk. Czynność powtarza się dla każdego kamyka.

Etap 2: Podobnie jak w etapie 1, ale gracz zbiera po dwa kamyki jednocześnie.

Etap 3: Gracz musi zebrać trzy kamyki naraz, a następnie jeden pozostały.

Etap 4: Gracz podrzuca jeden kamyk, zbiera wszystkie pozostałe cztery z ziemi i łapie podrzucony kamyk przed jego upadkiem.

Etap 5 (opcjonalny): Gracz podrzuca wszystkie pięć kamyków i stara się złapać jak najwięcej z nich grzbietem dłoni. Następnie podrzuca je z grzbietu dłoni i łapie w tradycyjny sposób. Liczba złapanych kamyków może decydować o punktacji.