2024-10-14
„Podróż do świata 3D – odkrywamy wirtualne rzeczywistości!”
scenariusze
Scenariusz warsztatów dla dzieci z wykorzystaniem okularów 3D
Temat: „Podróż do świata 3D – odkrywamy wirtualne rzeczywistości!”
Grupa docelowa: Dzieci w wieku 7-12 lat
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 12-15 dzieci
Materiały: Okulary 3D, komputer z aplikacją do projekcji w technologii 3D, projektor, kartki papieru, ołówki, kolorowe kredki/flamastry, plastikowe okulary 3D do malowania przez dzieci, flamastry permanentne.
Cele warsztatów:
- Wprowadzenie dzieci w świat technologii 3D poprzez interaktywne doświadczenia.
- Rozwijanie kreatywności i zdolności przestrzennych poprzez tworzenie własnych obrazów i modeli 3D.
- Pobudzanie wyobraźni dzieci poprzez edukacyjne podróże w wirtualnych rzeczywistościach.
Przebieg warsztatów:
1. Wprowadzenie do świata 3D (15 minut)
- Przywitanie uczestników: Krótkie wprowadzenie, czym są warsztaty i co dzieci będą robić.
- Rozmowa wstępna: Czym jest technologia 3D? Jakie zastosowanie ma w życiu codziennym (kino, gry komputerowe, architektura)?
- Dzieci podają przykłady, gdzie mogły się z nią spotkać.
- Prezentacja: Pokaz krótkiego filmu edukacyjnego w 3D, który w prosty sposób wyjaśnia, jak działa trójwymiarowość i jak nasze oczy odbierają obrazy przestrzenne.
2. Zabawa z okularami 3D – pierwsze doświadczenia (20 minut)
- Rozdanie okularów 3D: Każde dziecko otrzymuje okulary i razem z prowadzącym oglądają przygotowane wcześniej obrazy i filmy 3D.
- Eksperymenty: Dzieci próbują przesuwać różne obiekty w wirtualnym świecie (za pomocą prostych aplikacji na komputerach), oglądając je w technologii 3D.
- Interaktywna przygoda: Prowadzący tworzy małą „podróż” – dzieci oglądają interaktywną projekcję np. podróż po kosmosie, wyprawę do podwodnego świata.
3. Tworzenie własnych obrazów 3D (30 minut)
Wyjaśnienie zadania: Dzieci będą tworzyć własne projekty 3D na kartce papieru. Prowadzący wyjaśnia, jak można rysować przestrzennie i jakie są zasady tworzenia efektu 3D (kontrast, perspektywa).
Praca twórcza: Dzieci rysują swoje obrazki, a prowadzący pomaga im zrozumieć, jakich technik używać, aby stworzyć efekt trójwymiarowości. Dla chętnych dzieci, dostępne są plastikowe okulary, które mogą udekorować według własnego pomysłu.
4. Prezentacja prac i wspólna zabawa (15 minut)
- Wystawa prac: Każde dziecko pokazuje swoją pracę i omawia, co przedstawia. Prowadzący wspólnie z dziećmi omawia, jak rysunki mogłyby wyglądać w rzeczywistości 3D.
- Zabawa z okularami: Dzieci mogą zobaczyć swoje prace przy użyciu prostych aplikacji do konwersji obrazów 2D na 3D, co będzie dodatkowym elementem zabawy.
5. Podsumowanie i zakończenie (10 minut)
- Rozmowa podsumowująca: Prowadzący pyta dzieci, co najbardziej im się podobało, czego się nauczyły.
- Pamiątki: Dzieci zabierają swoje okulary 3D oraz rysunki do domu, aby pokazać rodzicom.
- Dodatkowe aktywności (opcjonalnie): Krótka gra edukacyjna w technologii 3D: Można wprowadzić quiz, w którym dzieci odpowiedzą na pytania dotyczące technologii 3D, a odpowiedzi pojawią się w przestrzeni trójwymiarowej. Dodatkowy film: Dla grup, które szybko kończą swoje zadania, można puścić krótki film animowany w 3D.
Uwagi organizacyjne:
- Upewnij się, że każde dziecko ma dostęp do odpowiednich narzędzi.
- Zadbaj o przerwy na krótkie odpoczynki dla oczu, gdyż długie patrzenie na obrazy 3D może męczyć wzrok.
Efekty po warsztatach:
- Dzieci lepiej rozumieją technologię 3D i jej zastosowania.
- Każdy uczestnik ma własnoręcznie wykonany rysunek 3D oraz ozdobione okulary jako pamiątkę.
- Wzrost zainteresowania technologią oraz rozwój zdolności artystycznych i przestrzennych dzieci.