2025-06-26

Zagraj z Kandinskim! Sztuka, muzyka, nowe technologie, język angielski i pakiet sensorycznych doświadczeń.

Ikona wyzwania na plakacie znajdują się 3 obrazy Kandinskiego skomponowane z figur geometrycznych oraz zdjęcia ze stroną internetowej platformy edukacyjnej inspirowanej malarzem

Wakacje to czas intensywnych doświadczeń wielozmysłowych, zatem zapraszam po inspirację. Uwielbiam projekty, które łączą sztukę i technologię i nieustannie zachwycam się tym pieknym narzędziem edukacyjnym jakim jest platforma „Play with Kandinsky”. Cenię ją tez za to, że daje fajny start do bardzo wielu innych tematów. Wychodząc od sztuki i muzyki, wędrujemy przez temat zmysłów ich przenikania, odbierania świata, sztuki jako języka komunikacji, sztucznej inteligencji, nowych technologii aż po własną kreację i doświadczenia sensoryczne.

 

Materiały:

  • Laptop z dostępem do Internetu, słuchawki
  • Platforma edukacyjna https://www.centrepompidou.fr/en/play-a-kandinsky
  • Kolorowe kartki i produkty spożywcze: np .duże i małe wafle, ryż preparowany, kolorowe draże, paluszki, ciastka, owoce i warzywa

 

Cel zajęć:

Podczas zajęć z aplikacją „Play with Kandinsky” dzieci mogą doświadczyć wielu aspektów związanych ze sztuką, muzyką oraz emocjami poprzez interaktywne działania inspirowane twórczością Wassilego Kandinskiego, prekursora abstrakcjonizmu.

 

  1. Związek między dźwiękiem a kolorem i kształtem
  • Dzieci poznają ideę synestezji, którą Kandinsky uważał za ważny element swojej twórczości – np. jak kolory i kształty mogą wyrażać dźwięki lub emocje.
  • Eksperymentując z aplikacją, mogą tworzyć obrazy, które mają „brzmienie” – czyli np. kliknięcie w kształt uruchamia określony dźwięk.

 

  1. Abstrakcja w sztuce
  • Dzieci uczą się, czym jest sztuka abstrakcyjna – czyli taka, która nie przedstawia rzeczywistości w sposób realistyczny.
  • Poznają różnice między formą realistyczną a abstrakcyjną, ucząc się, że obraz może wyrażać emocje, a nie tylko przedstawiać coś konkretnego.

 

  1. Eksperymentowanie z formą, rytmem i kompozycją
  • Poprzez interaktywne komponowanie obrazów i dźwięków dzieci tworzą własne dzieła, rozwijając kreatywność i wyobraźnię przestrzenną.
  1. Wyrażanie emocji przez sztukę
  • Aplikacja zachęca do wyrażania nastroju poprzez kolory i dźwięki, co pomaga dzieciom rozumieć i nazywać emocje.
  • Uczą się, że nie trzeba używać słów, by coś przekazać – sztuka może być językiem samym w sobie.
  1. Podstawowe informacje o Kandinskim
  • W trakcie zabawy dzieci poznają sylwetkę Wassilego Kandinskiego – kim był, czym się zajmował, i dlaczego jego prace są wyjątkowe.
  1. Wykorzystanie języka angielskiego w praktyce, co stanowi świetne wyzwanie dla dzieci. Wiadomo, że mózg najszybciej uczy się tego czego potrzebuje!
  2. Pokazanie na przykładzie platformy edukacyjnej jak technologia wspiera sztukę i edukację.

„Play with Kandinsky” wykorzystuje uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję. Twórcy użyli narzędzia nazwanego Google Transformer, które nazywane jest „siecią neuronową”. Krótko mówiąc, jest to algorytm, który nauczył się czym jest muzyka. Google „karmiło” go prawie wszystkim, co istnieje, w tym muzyką klasyczną, popową i jazzową, a algorytm był trenowany na tysiącach godzin muzyki. Słuchał tyle samo Chopina, Czajkowskiego czy Bon Jovi, co Beatlesów! Następnie przesłali mu słynne archiwa muzyczne Kandinskiego, które zawierały muzykę na pianino lub instrumenty dęte, takie jak flet czy obój itp. Algorytm, który nazywa się algorytmem „nadzorowanym”, wykorzystuje to do samodzielnego generowania melodii. Ważne było, aby pozwolić maszynie wyrazić, jaką muzykę Kandinsky mógłby słuchać, a nie kierować nią tak, jakby była po prostu generatorem propozycji cenzurowanym przez ludzi. Oczywiście rola twórcy aplikacji/pośrednika była tu równie istotna.

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie: sztuka abstrakcyjna, postać Wasyla Kandinskiego, przykłady jego dzieł, zjawisko synestezji
  2. Zapoznanie z platformą „Play with Kandinsky” , język angielski w praktyce, własne eksperymenty twórcze- przydadzą się słuchawki
  3. Tworzenie abstrakcyjnych obrazów z produktów spożywczych (np. wafli, ryżu, kolorowych draży, paluszków, ciastek, owoców i warzyw) Zadaniem dzieci jest stworzenie abstrakcyjnej, kolorowej i jadalnej kompozycji, nawiązującej do twórczości malarza.
  4. Zajęcia możemy dalej rozwijać- np. tworząc plastyczne zapisy dźwięków, które są wydawane przez przedmioty czy dostępne instrumenty . Inspiracja dla dzieci w języku angielskim