23 września 2024
Nie wyrzucaj – wykorzystaj: Tworzymy Woreczki na Zioła
scenariusze
Czas trwania zajęć: 2 godziny
Grupa docelowa: Dzieci w wieku 8-15 lat
Cele zajęć:
- Nauka podstaw szycia maszynowego.
- Rozwój umiejętności manualnych i kreatywności.
- Promowanie ekologicznych postaw poprzez wykorzystanie starych tkanin.
- Integracja dzieci poprzez wspólną pracę.
Materiały:
- Maszyny do szycia (2 sztuki)
• Stare koszulki płócienne lub lniane przyniesione przez dzieci
• Nici
• Nożyczki
• Szpilki
• Suszone zioła (np. lawenda, mięta)
• Markery do tkanin
• Przykładowe woreczki uszyte wcześnie
Przygotowanie:
- Przygotowanie stanowisk z maszynami do szycia.
- Rozłożenie materiałów na stołach.
- Przygotowanie przykładowych woreczków jako inspiracji.
- Przygotowanie suszonych ziół.
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie (15 minut) o Powitanie dzieci i krótkie omówienie celu zajęć. o Przedstawienie zasad bezpieczeństwa przy pracy z maszyną do szycia. o Prezentacja maszyn do szycia oraz przykładowych woreczków. o Rozmowa na temat recyklingu i wykorzystania starych tkanin do nowych celów.
- Nauka podstaw szycia (20 minut) o Pokaz działania maszyny do szycia: jak nawlec nici, jak uruchomić maszynę, jak szyć proste ściegi. o Ćwiczenia na kawałkach materiału: dzieci pod nadzorem instruktora próbują szycia prostych linii i zakrętów.
- Projektowanie woreczków (15 minut) o Dzieci przynoszą swoje stare koszulki półcienne lub lniane. o Wycinanie prostokątów z koszulek na woreczki na zioła.
- Szycie woreczków (30 minut) o Szycie prostych woreczków na maszynie do szycia pod nadzorem instruktora. o Wypełnianie woreczków suszonymi ziołami. o Zaszycie otworów ręcznie lub na maszynie.
- Personalizacja woreczków (20 minut) o Dzieci ozdabiają swoje woreczki markerami do tkanin, dodając swoje imiona, rysunki lub inne ozdoby.
- Podsumowanie (10 minut) o Wspólne podziwianie gotowych prac. o Rozmowa na temat wrażeń z zajęć. o Wykonanie pamiątkowego zdjęcia grupy z woreczkami.
Ewaluacja:
• Dzieci podzielą się swoimi wrażeniami z zajęć.
• Instruktor oceni zaangażowanie i postępy dzieci w nauce szycia.
X