2025-01-31
Scenariusz warsztatów: „Chwila oddechu – sztuka relaksu i skupienia + shadowbox”
scenariusze

Grupa docelowa:
- Wiek uczestników: 11–14 lat
- Liczba uczestników: 10 osób
Czas trwania:
- 2,5 godziny
Cele warsztatów:
- Nauka relaksacji i wyciszenia bez użycia elektroniki.
- Rozwijanie zdolności manualnych i wyobraźni poprzez tworzenie shadowboxów.
- Kształtowanie świadomości higieny cyfrowej oraz potrzeby odpoczynku od technologii.
Materiały i narzędzia:
- Przygotowane konstrukcje pudełek ze sklejki (wycięte laserowo, do samodzielnego montażu) (link do darmowego generatora plików SVG TU)
- Papier biały lub kolorowy 6 arkuszy w formacie A5 dla każdego uczestnika
- Kalka kreślarska arkusze A5
- Klej, nożyczki, skalpele, podkładki modelarskie, kredki
- Docięte paski pianki (5 mm) jako dystanse (do kupienia TU)
- Arkusze grubej, sztywnej folii w formacie A5, np. z ofertówek
- Światełka led na druciku
- Świeczki zapachowe i dyfuzor olejków eterycznych
- Miękkie poduszki, koce, maty do siedzenia
- Muzyka relaksacyjna (odtwarzana w tle)
- Gogle VR z aplikacją relaksacyjną (dla chętnych na koniec warsztatów)
Plan warsztatów:
Wprowadzenie (15 minut)
Cel: Wprowadzenie w temat, zbudowanie atmosfery i wyjaśnienie celu zajęć.
- Ćwiczenie otwierające: „Chwila skupienia”
- Poproś uczestników, by usiedli wygodnie, zamknęli oczy, wzięli kilka głębokich oddechów i przez 1 minutę skupili się wyłącznie na swoim oddechu.
- Po ćwiczeniu zapytaj:
- „Jak się czuliście?”
- „Czy zauważyliście, jak szybko pojawiały się rozpraszające myśli?”
- Krótki wstęp:
- „Skupienie to umiejętność, którą można ćwiczyć. Kiedy się skoncentrujemy, łatwiej realizujemy pomysły i działamy skutecznie. Dziś nauczymy się, jak łączyć skupienie z twórczym podejściem do zadań.”
- Ćwiczenie wizualizacyjne: „Oczyma wyobraźni”
- Poproś uczestników, aby zamknęli oczy.
- Powiedz:
- „Wyobraźcie sobie pudełko, które po otwarciu odsłania spokojny pejzaż, piękne figury lub wzory, które przynoszą wam spokój i radość. Jakie kolory widzicie? Jakie kształty? Może to być las, góry, geometryczne linie albo coś zupełnie abstrakcyjnego. Co was inspiruje?”
- Po chwili zapytaj kilka osób, czy chciałyby podzielić się jednym słowem opisującym ich wizję.
- Ćwiczenie relaksacyjne: „Dźwięki otoczenia”
- Poproś uczestników, aby zamknęli oczy i skupili się na dźwiękach otoczenia przez 1–2 minuty.
- Powiedz:
- „Zwróćcie uwagę na wszystkie dźwięki, które was otaczają. Możecie zauważyć dźwięki bliskie i dalekie, głośne i ciche. Nie oceniajcie ich, po prostu słuchajcie.”
- Po ćwiczeniu zapytaj: „Czy zauważyliście dźwięki, których wcześniej nie słyszeliście?”
- Dyskusja: Higiena cyfrowa
- Zapytaj uczestników:
- „Jak często korzystacie z telefonów, tabletów czy komputerów każdego dnia?”
- „Czy zdarza się wam czuć zmęczenie po długim czasie spędzonym przed ekranem?”
- Przedstaw krótkie informacje o higienie cyfrowej:
- „Higiena cyfrowa to sposób dbania o równowagę między czasem online i offline. Ważne jest, aby znaleźć momenty na odpoczynek od technologii, ponieważ pozwala to na regenerację naszego mózgu i lepsze skupienie.”
- „Nie chodzi o całkowite unikanie technologii, ale o świadome korzystanie z niej i przerwy, które pomagają nam poczuć się lepiej.”
- Zadaj pytania do grupy:
- „Jakie macie sposoby na odpoczynek od elektroniki?”
- „Czy chcielibyście spróbować ograniczyć czas spędzany przed ekranem? Jak moglibyście to zrobić?”
Część główna (120 minut)
Montaż konstrukcji (30 minut)
Cel: Praca manualna, rozwijanie zdolności technicznych i precyzji.
- Instrukcja montażu:
- Rozdaj uczestnikom przygotowane elementy sklejki.
- Pokaż krok po kroku, jak złożyć pudełko.
- Pomóż osobom, które mogą mieć trudności.
- Podkreślenie znaczenia:
- „Każdy shadowbox jest unikatowy, a proces składania to moment, w którym możecie zacząć tworzyć swoją historię.”
Wycinanie shadowboxów (60 minut)
Cel: Wyrażenie siebie poprzez kreatywne działanie.
1.Objaśnienie procesu powstawania shadowboxu
- Puść uczestnikom filmik z youtube, w którym jest dokładny opis jak robić proste pudełka cieni (np. TEN)
2. Wybór tematu:
- Zachęć uczestników do odniesienia się do wcześniejszych wizualizacji (symbol spokoju, mapa inspiracji).
3. Proces projektowania i wycinania:
- Udostępnij papier, nożyczki, skalpele, podkładki modelarskie, kredki.
- Uczestnicy wycinają 5 warstw
4. Wskazówki:
- „Nie spieszcie się – cieszcie się procesem tworzenia.”
Dodanie oświetlenia (15 minut)
Cel: Finalizacja projektu.
Instrukcja:
-
- Pokaż, jak zamontować świalełka LED w shadowboxie.
- Wyłącz oświetlenie, aby uczestnicy mogli zobaczyć efekt swojej pracy.
Relaksacja i podsumowanie (15 minut)
Cel: Wyciszenie, refleksja nad zajęciami i integracja grupy.
- Krótka sesja relaksacyjna:
- Zapal świeczki zapachowe i zgaś główne światło.
- Poproś uczestników, aby usiedli wygodnie i skupili się na ciepłym świetle swoich shadowboxów. W tle odtwarzaj relaksacyjną muzykę.
- Powiedz:
- „To światło, które stworzyliście, może wam przypominać o chwili spokoju, którą możecie sobie podarować w każdej chwili.”
- Opcjonalne użycie gogli VR:
- Zaproś chętne osoby do krótkiej sesji z relaksacyjną aplikacją VR, aby pokazać różne sposoby wyciszenia i skupienia.
- Podsumowanie:
- „Dziękuję wam za zaangażowanie i kreatywność. Wasze shadowboxy to nie tylko dekoracje, ale symbole chwil wytchnienia, które są tak ważne w naszym codziennym życiu.”
Szablon prezentacji w Canvie do własnego dostosowania
Relacja z warsztatów, które były realizowane w morąskiej Pracowni Orange dostępna w Aktualnościach
X