2024-02-15
Turniej Beat Saber na goglach VR
inspiracje
W ramach ferii morąska Pracownia Orange postanowiła po raz pierwszy przeprowadzić turniej z nagrodami z wykorzystaniem gogli Meta Quest 2, które otrzymaliśmy z projektu „Edukacyjny wymiar VR w Pracowniach Orange”. Do przeprowadzenia rozgrywek wykorzystaliśmy jedną z najpopularniejszych gier w wirtualnej rzeczywistości czyli Beat Saber, w której zadaniem jest „ścinanie” lecących w stronę gracza klocków za pomocą mieczy świetlnych oraz omijanie bomb i przeszkód. Wszystko w rytm jednego z kilkudziesięciu utworów muzycznych o zróżnicowanym poziomie szybkości i częstotliwości bitów.
Przed przeprowadzeniem turnieju stworzyliśmy regulamin, który obejmował m.in.:
- limit wiekowy uczestników od 13 r.ż.,
- obowiązek przejścia tutorialu z działania gogli w przypadku osób, które nie korzystały wcześniej ze sprzętu,
- ustawienia gry:
- Tryb „Party”,
- Utwór „Rum n’ Bass” (OST Vol. 2)
- Poziom „Normal”
- Aktywowana opcja „No fail”
- informacja o możliwości kontrolowania gry przez pracownika Pracowni za pomocą zewnętrznej transmisji w telefonie lub na laptopie (ostatecznie ta opcja nie została wykorzystana)
Dzięki trybowi gry „Party” w Beat Saber, każdy z graczy na koniec rundy (piosenki) jest proszony o podanie nicku a jego wynik zapisywany jest na liście rankingowej. W tym trybie jest także dostępna opcja gry treningowej bez zapisywanej punktacji – nasi gracze mogli jednorazowo z niej skorzystać przed przystąpieniem do rundy na punkty. Te rozwiązania bardzo ułatwiają przeprowadzenie i kontrolę nad turniejem.
Po zgłoszeniu chęci wzięcia udziału w turnieju, gracz musiał wpisać się na listę i podać nam numer telefonu do kontaktu w przypadku wygranej. Ustawień trybu, poziomu oraz piosenki dokonywał pracownik Pracowni. Początkowo planowaliśmy, że wyniki będą zapisywane wyłącznie w grze a uczestnicy podadzą nam nick, który wpisali po zakończeniu rundy. Ostatecznie poza wirtualnym rankingiem, wszystkie wyniki zostały także zapisane na papierowej liście graczy, ponieważ część osób zamiast wybrać tryb próbny a następnie grę na punkty, oba podejścia wykonywało w opcji treningowej, co uniemożliwiło wpisania punktacji na listę w grze. Pomyłki te popełniane były przede wszystkim przez osoby, które wcześniej nie grały w Beat Saber lub w ogóle nie korzystały z gogli VR – organizując tego typu wydarzenie należy zatem pamiętać, że uczestnicy turnieju mogą nie mieć doświadczenia z technologią wirtualnej rzeczywistości i/lub z grą wykorzystywaną w rozgrywkach a to może powodować pewne przeszkody organizacyjne. W regulaminie turnieju nie umieściliśmy jednak zapisu zabraniającego udziału osobom bez doświadczenia w grze – większość odwiedzających morąską Pracownię nie miało styczności z goglami i w efekcie mocno ograniczyłoby to ilość osób biorących udział w konkursie.
X