Wszystkie materiały edukacyjne

2025-01-31

Scenariusz warsztatów: „Chwila oddechu – sztuka relaksu i skupienia + shadowbox”

scenariusze

Dwa pudełka cieni, jedno kolorowe z kształtami geometrycznymi, drugie białe z pejzażem, w tle regały z książkami

Grupa docelowa:

  • Wiek uczestników: 11–14 lat
  • Liczba uczestników: 10 osób

Czas trwania:

  • 2,5 godziny

Cele warsztatów:

  1. Nauka relaksacji i wyciszenia bez użycia elektroniki.
  2. Rozwijanie zdolności manualnych i wyobraźni poprzez tworzenie shadowboxów.
  3. Kształtowanie świadomości higieny cyfrowej oraz potrzeby odpoczynku od technologii.

Materiały i narzędzia:

  • Przygotowane konstrukcje pudełek ze sklejki (wycięte laserowo, do samodzielnego montażu) (link do darmowego generatora plików SVG TU)
  • Papier biały lub kolorowy 6 arkuszy w formacie A5 dla każdego uczestnika
  • Kalka kreślarska arkusze A5
  • Klej, nożyczki, skalpele, podkładki modelarskie, kredki
  • Docięte paski pianki (5 mm) jako dystanse (do kupienia TU)
  • Arkusze grubej, sztywnej folii w formacie A5, np. z ofertówek
  • Światełka led na druciku
  • Świeczki zapachowe i dyfuzor olejków eterycznych
  • Miękkie poduszki, koce, maty do siedzenia
  • Muzyka relaksacyjna (odtwarzana w tle)
  • Gogle VR z aplikacją relaksacyjną (dla chętnych na koniec warsztatów)

Plan warsztatów:

Wprowadzenie (15 minut)

Cel: Wprowadzenie w temat, zbudowanie atmosfery i wyjaśnienie celu zajęć.

  1. Ćwiczenie otwierające: „Chwila skupienia”
    • Poproś uczestników, by usiedli wygodnie, zamknęli oczy, wzięli kilka głębokich oddechów i przez 1 minutę skupili się wyłącznie na swoim oddechu.
    • Po ćwiczeniu zapytaj:
      • „Jak się czuliście?”
      • „Czy zauważyliście, jak szybko pojawiały się rozpraszające myśli?”
  2. Krótki wstęp:
    • „Skupienie to umiejętność, którą można ćwiczyć. Kiedy się skoncentrujemy, łatwiej realizujemy pomysły i działamy skutecznie. Dziś nauczymy się, jak łączyć skupienie z twórczym podejściem do zadań.”
  3. Ćwiczenie wizualizacyjne: „Oczyma wyobraźni”
    • Poproś uczestników, aby zamknęli oczy.
    • Powiedz:
      • „Wyobraźcie sobie pudełko, które po otwarciu odsłania spokojny pejzaż, piękne figury lub wzory, które przynoszą wam spokój i radość. Jakie kolory widzicie? Jakie kształty? Może to być las, góry, geometryczne linie albo coś zupełnie abstrakcyjnego. Co was inspiruje?”
    • Po chwili zapytaj kilka osób, czy chciałyby podzielić się jednym słowem opisującym ich wizję.
  4. Ćwiczenie relaksacyjne: „Dźwięki otoczenia”
    • Poproś uczestników, aby zamknęli oczy i skupili się na dźwiękach otoczenia przez 1–2 minuty.
    • Powiedz:
      • „Zwróćcie uwagę na wszystkie dźwięki, które was otaczają. Możecie zauważyć dźwięki bliskie i dalekie, głośne i ciche. Nie oceniajcie ich, po prostu słuchajcie.”
    • Po ćwiczeniu zapytaj: „Czy zauważyliście dźwięki, których wcześniej nie słyszeliście?”
  1. Dyskusja: Higiena cyfrowa
  • Zapytaj uczestników:
    • „Jak często korzystacie z telefonów, tabletów czy komputerów każdego dnia?”
    • „Czy zdarza się wam czuć zmęczenie po długim czasie spędzonym przed ekranem?”
  • Przedstaw krótkie informacje o higienie cyfrowej:
    • „Higiena cyfrowa to sposób dbania o równowagę między czasem online i offline. Ważne jest, aby znaleźć momenty na odpoczynek od technologii, ponieważ pozwala to na regenerację naszego mózgu i lepsze skupienie.”
    • „Nie chodzi o całkowite unikanie technologii, ale o świadome korzystanie z niej i przerwy, które pomagają nam poczuć się lepiej.”
  • Zadaj pytania do grupy:
    • „Jakie macie sposoby na odpoczynek od elektroniki?”
    • „Czy chcielibyście spróbować ograniczyć czas spędzany przed ekranem? Jak moglibyście to zrobić?”

Część główna (120 minut)

Montaż konstrukcji (30 minut)

Cel: Praca manualna, rozwijanie zdolności technicznych i precyzji.

  1. Instrukcja montażu:
    • Rozdaj uczestnikom przygotowane elementy sklejki.
    • Pokaż krok po kroku, jak złożyć pudełko.
    • Pomóż osobom, które mogą mieć trudności.
  2. Podkreślenie znaczenia:
    • „Każdy shadowbox jest unikatowy, a proces składania to moment, w którym możecie zacząć tworzyć swoją historię.”

Wycinanie shadowboxów (60 minut)

Cel: Wyrażenie siebie poprzez kreatywne działanie.

1.Objaśnienie procesu powstawania shadowboxu

  • Puść uczestnikom filmik z youtube, w którym jest dokładny opis jak robić proste pudełka cieni (np. TEN)

2. Wybór tematu:

  • Zachęć uczestników do odniesienia się do wcześniejszych wizualizacji (symbol spokoju, mapa inspiracji).

3. Proces projektowania i wycinania:

  • Udostępnij papier, nożyczki, skalpele, podkładki modelarskie, kredki.
  • Uczestnicy wycinają 5 warstw

4. Wskazówki:

  • „Nie spieszcie się – cieszcie się procesem tworzenia.”

Dodanie oświetlenia (15 minut)

Cel: Finalizacja projektu.

Instrukcja:

    • Pokaż, jak zamontować świalełka LED w shadowboxie.
    • Wyłącz oświetlenie, aby uczestnicy mogli zobaczyć efekt swojej pracy.

Relaksacja i podsumowanie (15 minut)

Cel: Wyciszenie, refleksja nad zajęciami i integracja grupy.

  1. Krótka sesja relaksacyjna:
    • Zapal świeczki zapachowe i zgaś główne światło.
    • Poproś uczestników, aby usiedli wygodnie i skupili się na ciepłym świetle swoich shadowboxów. W tle odtwarzaj relaksacyjną muzykę.
    • Powiedz:
      • „To światło, które stworzyliście, może wam przypominać o chwili spokoju, którą możecie sobie podarować w każdej chwili.”
  2. Opcjonalne użycie gogli VR:
    • Zaproś chętne osoby do krótkiej sesji z relaksacyjną aplikacją VR, aby pokazać różne sposoby wyciszenia i skupienia.
  3. Podsumowanie:
    • „Dziękuję wam za zaangażowanie i kreatywność. Wasze shadowboxy to nie tylko dekoracje, ale symbole chwil wytchnienia, które są tak ważne w naszym codziennym życiu.”

 

Szablon prezentacji w Canvie do własnego dostosowania 

Relacja z warsztatów, które były realizowane w morąskiej Pracowni Orange dostępna w Aktualnościach