2025-10-20
Szyjemy jesienne dynie z materiałów z odzysku – krok po kroku
scenariusze
Grupa docelowa:
Dzieci w wieku szkolnym
Czas trwania:
ok. 1,5–2 godzin
Cele zajęć:
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni dzieci poprzez działania rękodzielnicze,
- nabywanie podstawowych umiejętności szycia – w tym obsługi maszyny do szycia,
- rozwijanie cierpliwości, precyzji i zdolności manualnych,
- wprowadzenie pojęcia upcyklingu – nadawania drugiego życia pozornie niepotrzebnym przedmiotom,
- integracja grupy i wspólne tworzenie w atmosferze zabawy i twórczego działania.
Materiały:
- próbki tkanin (np. z odzyskanych próbników materiałów – warto zapytać w lokalnym sklepie z tkaninami o stare próbniki),
- wypełnienie do poduszek lub alternatywnie paski pociętych bawełnianych T-shirtów,
- nici,
- igły, szpilki, nożyczki,
- maszyna do szycia (minimum jedna na kilka osób),
- guziki, sznurek, wstążki – do ozdobienia gotowych dyni.
- opcjonalnie inne dodatki np. filc, gałązki
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie – rozmowa o upcyklingu (10–15 minut)
Prowadzący rozpoczyna spotkanie krótką rozmową o tym, czym jest upcykling – czyli twórcze wykorzystanie materiałów, które mogłyby trafić do kosza.
Dzieci podają przykłady rzeczy, które można przerobić lub ozdobić, a prowadzący pokazuje próbki tkanin, tłumacząc, że pochodzą one z próbników ze sklepu z materiałami.
To świetny moment, by podkreślić, że tworzenie nowych rzeczy z odzyskanych materiałów to nie tylko zabawa, ale też sposób dbania o planetę.
2. Projektowanie dyni (10 minut)
Dzieci wybierają z dostępnych próbek tkanin ulubione kolory i faktury. Wspólnie zastanawiają się, jak można połączyć różne materiały, by stworzyć ciekawy efekt.
Na podstawie prostego wykroju wykroju odrysowują kształt dyni na tkaninie (można również wyciąć kilka elips z wykroju i dzieci mogą przypinać je szpilkami do materiału i od razu wycinać). Dbamy o to, żeby kształty były jak najbliżej siebie, żeby jak najefektywniej wykorzystać materiał. Do uszycia 1 dyni potrzebujemy 6 elips.
3. Szycie – pierwsze kroki z maszyną (40–60 minut)
- Dla wielu uczestników to pierwszy kontakt z maszyną do szycia.
- Prowadzący wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i pokazuje podstawowe funkcje maszyny.
- Następnie dzieci zszywają ze sobą elementy dyni – elipsy zszywamy kolejno „prawą stroną do siebie”, tak że widzimy tylko lewą stronę. ostatni szew powinien zostać z ok. 3cm otworem. Przez otwór wywijamy dynię na „prawą stronę”
- Wypełniają dynię miękkim wkładem lub paskami tkaniny, a następnie zamykają otwór ręcznie lub na maszynie.
4. Ozdabianie i nadawanie charakteru (20 minut)
Na koniec uczestnicy ozdabiają swoje dynie – mogą doszyć guzik jako łodyżkę, przewiązać sznurek lub wstążkę. Każda dynia jest inna, odzwierciedla osobowość i pomysłowość swojego autora.
Można użyć również (jak w naszym przypadku) ciepłego kleju, którym doklejamy elementy takie jak wycięte z filcu listki oraz gałązki.
5. Prezentacja prac i wspólne podsumowanie (10 minut)
Dzieci prezentują swoje prace, opowiadają, jak wybierały materiały i czego nauczyły się podczas zajęć.
Prowadzący zachęca do refleksji – co było najtrudniejsze, a co sprawiło najwięcej radości.
Efekt końcowy:
Każdy uczestnik zabiera do domu własnoręcznie uszytą dynię – unikalną ozdobę jesiennego stołu lub prezent dla bliskiej osoby.
Zajęcia łączą naukę praktycznych umiejętności z rozwijaniem kreatywności i świadomości ekologicznej.
Uwagi dla prowadzących:
- jeśli to możliwe, przygotuj kilka maszyn i wyznacz osobę pomagającą przy ich obsłudze,
- zachęcaj dzieci do eksperymentowania z fakturami i kolorami – dynie nie muszą być pomarańczowe!
- warto mieć aparat lub telefon, by udokumentować proces i efekty wspólnej pracy.
- warto przygotować zapasowe igły do maszyn
Mimo, że warsztaty zostały przeprowadzone z dziećmi, sądzimy że mogą być też dobrą propozycją na zajęcia z seniorami.
X







