2025-06-26

Psi nos wie najlepiej – zrób własną matę węchową!

Ikona wyzwania mata

Tytuł zajęć:

„Psi nos wie najlepiej – zrób własną matę węchową!”

Grupa wiekowa:

Dzieci w wieku 8–13 lat

Czas trwania:

ok. 90 minut

Cel zajęć:

  • rozwijanie empatii i troski o zwierzęta,
  • edukacja o psich potrzebach sensorycznych (węchowych),
  • nauka poprzez działanie: czym jest recykling i downcykling,
  • praca zespołowa i rozwój motoryki małej poprzez ręczne tworzenie mat.

Materiały potrzebne (dla jednej maty):

  • plastikowa kratka do zlewu (np. z Pepco, marketów, sklepów budowlanych) – pełni rolę bazy,
  • paski materiałów: pocięte stare koce, polary lub ręczniki (ok. 30–40 pasków na jedną matę, każdy o wymiarach ok. 3 x 25 cm),
  • nożyczki,
  • plastikowe pojemniczki lub miseczki na materiały,
  • woreczek z przysmakami lub suchą karmą dla psów (opcjonalnie),
  • mata lub cerata do zabezpieczenia stołu.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie i wprowadzenie (10 minut)
    • Krótkie przywitanie dzieci, rozpoznanie: kto ma psa lub lubi psy?
    • Rozmowa: „Jak myślicie, co robi pies, gdy coś wącha?” – prowadzący tłumaczy, że psy „czytają świat nosem”.
    • Przedstawienie maty węchowej jako zabawki rozwijającej psie zmysły – dzieci oglądają przykład gotowej maty.
  2. Krótkie info o recyklingu i downcyklingu (10 minut)
    • Czym jest recykling? A czym downcykling?
    • Prowadzący pokazuje, jak stare rzeczy (np. polar czy ręcznik) można wykorzystać ponownie, zamiast wyrzucać.
  3. Czas na tworzenie! (60 minut)
    • Krok 1: Każde dziecko otrzymuje plastikową kratkę i wybiera paski materiałów.
    • Krok 2: Instrukcja: należy zawiązywać paski materiału na oczkach kratki – na supeł. Można mieszać kolory i faktury.
    • Krok 3: Dzieci z pomocą prowadzących (jeśli potrzeba) kontynuują wiązanie, aż pokryją całą kratkę.
    • Podpowiedź: im więcej pasków i gęściej, tym trudniej znaleźć przysmak – pies będzie miał większe wyzwanie!
  4. Testujemy (opcjonalnie – 10 minut)
    • Jeżeli jest dostępny pies np. terapeutyczny  – można pokazać, jak działa mata, chowając smakołyki między paskami.
    • Alternatywnie: nagranie wideo pokazujące psa korzystającego z maty węchowej.
  5. Podsumowanie i rozmowa (5 minut)
    • Co dzieciom się podobało? Czy wiedzą, jak ważny jest zapach dla psa?
    • Pomysł: można przekazać wykonane maty do lokalnego schroniska!

Zasoby wykorzystane z Pracowni Orange:

  • Stoły i przestrzeń do pracy,
  • Nożyczki i podstawowe materiały plastyczne,
  • Możliwość obejrzenia filmu na ekranie/projektorze,
  • Ewentualna współpraca z lokalnym schroniskiem lub fundacją (jako kontynuacja działań).