2025-06-26
Psi nos wie najlepiej – zrób własną matę węchową!


Tytuł zajęć:
„Psi nos wie najlepiej – zrób własną matę węchową!”
Grupa wiekowa:
Dzieci w wieku 8–13 lat
Czas trwania:
ok. 90 minut
Cel zajęć:
- rozwijanie empatii i troski o zwierzęta,
- edukacja o psich potrzebach sensorycznych (węchowych),
- nauka poprzez działanie: czym jest recykling i downcykling,
- praca zespołowa i rozwój motoryki małej poprzez ręczne tworzenie mat.
Materiały potrzebne (dla jednej maty):
- plastikowa kratka do zlewu (np. z Pepco, marketów, sklepów budowlanych) – pełni rolę bazy,
- paski materiałów: pocięte stare koce, polary lub ręczniki (ok. 30–40 pasków na jedną matę, każdy o wymiarach ok. 3 x 25 cm),
- nożyczki,
- plastikowe pojemniczki lub miseczki na materiały,
- woreczek z przysmakami lub suchą karmą dla psów (opcjonalnie),
- mata lub cerata do zabezpieczenia stołu.
Przebieg zajęć:
- Powitanie i wprowadzenie (10 minut)
- Krótkie przywitanie dzieci, rozpoznanie: kto ma psa lub lubi psy?
- Rozmowa: „Jak myślicie, co robi pies, gdy coś wącha?” – prowadzący tłumaczy, że psy „czytają świat nosem”.
- Przedstawienie maty węchowej jako zabawki rozwijającej psie zmysły – dzieci oglądają przykład gotowej maty.
- Krótkie info o recyklingu i downcyklingu (10 minut)
- Czym jest recykling? A czym downcykling?
- Prowadzący pokazuje, jak stare rzeczy (np. polar czy ręcznik) można wykorzystać ponownie, zamiast wyrzucać.
- Czas na tworzenie! (60 minut)
- Krok 1: Każde dziecko otrzymuje plastikową kratkę i wybiera paski materiałów.
- Krok 2: Instrukcja: należy zawiązywać paski materiału na oczkach kratki – na supeł. Można mieszać kolory i faktury.
- Krok 3: Dzieci z pomocą prowadzących (jeśli potrzeba) kontynuują wiązanie, aż pokryją całą kratkę.
- Podpowiedź: im więcej pasków i gęściej, tym trudniej znaleźć przysmak – pies będzie miał większe wyzwanie!
- Testujemy (opcjonalnie – 10 minut)
- Jeżeli jest dostępny pies np. terapeutyczny – można pokazać, jak działa mata, chowając smakołyki między paskami.
- Alternatywnie: nagranie wideo pokazujące psa korzystającego z maty węchowej.
- Podsumowanie i rozmowa (5 minut)
- Co dzieciom się podobało? Czy wiedzą, jak ważny jest zapach dla psa?
- Pomysł: można przekazać wykonane maty do lokalnego schroniska!
Zasoby wykorzystane z Pracowni Orange:
- Stoły i przestrzeń do pracy,
- Nożyczki i podstawowe materiały plastyczne,
- Możliwość obejrzenia filmu na ekranie/projektorze,
- Ewentualna współpraca z lokalnym schroniskiem lub fundacją (jako kontynuacja działań).
X