Aktualności

1 września 2025

„tekSTYLOWY GOBELIN” czyli nauka tkania w Pracowni Orange

aktualności

Leżące na trawie niewielkie, drewniane ramki tkackie z rozpoczętymi robótkami
Podczas jednego z naszych wakacyjnych spotkań z dziećmi w projekcie „Eko sztu(cz)ka II”, rozmawialiśmy o tym, jak kreatywnie i ponownie wykorzystać stare, bawełniane t-shirty. Dzieci miały okazję do przemyśleń i zastanowienia się nad swoimi nawykami „modowymi” 🙂
A czy Ty wiesz, że bawełniany materiał rozkłada się 5-8 miesięcy, wełniany: 1-5 lat, a gumowe podeszwy butów – 80 lat? Wartości te zależą głównie od sposobu produkcji, wielkości zużytego materiału, wybielania, farbowania, a także nadrukowanych wzorów. By ograniczyć do minimum czas rozkładu,  warto wiedzieć jak wygląda skład kupowanej przez nas odzieży.

Serwis Nauka w Polsce w materiale pt. „Na recyklingu tekstyliów da się zrobić biznes, ale potrzeba badań” podaje, że ciągłym wyzwaniem w recyklingu jest segragacja tekstyliów, która może być ręczna -co jest bardzo długim i żmudnym procesem lub automatyczna. Zespół m.in. z Politechniki Łódzkiej pracuje nad automatyzacją w ramach unijnego projektu AIdesignTEX. W ramach niego powstać ma baza systemu umożliwiającego automatyczną segregację odpadów tekstylnych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W tym celu badacze gromadzą dane na temat składu surowcowego różnych tekstyliów i trenują na nich sieci neuronowe. Projekt jest w trakcie realizacji i może potrwać jeszcze trzy lata, więc trzymajmy kciuki za naszych naukowców, by stworzyli nowe narzędzia wspomagające nas i nasza planetę w zrównoważonym rozwoju.

Ale, wracając do naszego warsztatu. Gdy już pogadaliśmy o ważniejszych tematach, dzieci obejrzały prezentację dotyczącej tego, czym jest tkactwo, gobelin i włóczka t-shirtowa, obejrzały też krótki film o tym, jak w łatwy sposób można ją zrobić samemu oraz inspiracje, co z tak powstałej włóczki można zrobić. Potem, każdy zakasał rękawy i wziął się za pozyskiwanie własnego motka włóczki z przyniesionych z domu bluzek. Jak już udało nam się pociąć wszystkie materiały, przygotowaliśmy się do kolejnego warsztatu – każdy przygotował swoje pudełko z motkami oraz ramką tkacką wyciętą na ploterze znajdującym się w pracowni.

II warsztatowe spoTKANIE, było już następnego ranka. Wszyscy uczestnicy wiedzieli co będą robić, więc szybciutko zabrali się do pracy. Każdy nawinął osnowę na ramkę tkacką i po jej przygotowaniu mógł zacząć tkać. I choć uczyliśmy się bardzo podstawowego sposobu, było sporo pytań i zastanawiania się jak kontynuować wątek, gdy skończy się jego pierwsza część. Dzieciom bardzo spodobał się ten rodzaj rękodzieła, a że był piękny i słoneczny dzień skorzystaliśmy z okazji, zabraliśmy kolorowe pufy i wyszliśmy na zewnątrz, by tkać w ciepłym słoneczku. Zobaczcie jak wyszły nam pierwsze tekSTYLOWE GOBELINY 😉

 

Projekt „Eko sztu(cz)ka II” realizowany jest w ramach Programu Pracownie Orange.