Aktualności

2024-09-09

Wakacyjne zajęcia z robotyki

aktualności

Uczestnicy warsztatów siedzą przy laptopach.

31 sierpnia 2024 r. w Pracowni Orange w Bożkowie to pierwszy dzień zajęć z robotyki i programowania dla dzieci, zorganizowanych w ramach Programu Projektor oraz Fundacji Orange przy wsparciu studentów Politechniki Rzeszowskiej: Krzysztofa, Filipa, Marka i Adriana. Wolontariusze wprowadzili uczestników w fascynujący świat robotyki, korzystając z edukacyjnych robotów SkriBot.

Zajęcia rozpoczęły się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego, w którym wolontariusze przybliżyli uczestnikom zajęć podstawy robotyki oraz zasady działania SkriBotów. Omówiono, czym są algorytmy oraz jak można je wykorzystać do programowania robotów.

Następnie dzieci zostały podzielone na mniejsze grupy, w których zaczęły praktyczną pracę z robotami. Zadaniem każdej grupy było stworzenie prostych algorytmów oraz ich implementacja w programie sterującym SkriBotami. Wolontariusze aktywnie wspierali uczestników, pomagając im w rozwiązywaniu problemów oraz tłumacząc bardziej skomplikowane zagadnienia.

Dzieci z entuzjazmem podeszły do wyzwań związanych z programowaniem SkriBotów. Każda grupa stworzyła swoje własne algorytmy, dzięki którym roboty mogły wykonać konkretne zadania, takie jak poruszanie się po wyznaczonej trasie, omijanie przeszkód czy wykonywanie prostych manewrów. W trakcie zajęć uczestnicy nie tylko uczyli się programowania, ale również rozwijali swoje umiejętności analityczne i kreatywne.

Drugiego dnia zajęć  (1 września 2024r.) odbyły się zajęcia z druku 3D oraz projektowania, budowania i programowania robotów z wykorzystaniem klocków Lego Spike. Uczestnicy zostali wprowadzeni w podstawy technologii 3D, a następnie przystąpili do projektowania swoich własnych modeli 3D. Przy pomocy prowadzących, dzieci miały możliwość zaprojektowania prostych obiektów, z których jeden (Marii) został wydrukowany przy użyciu drukarki 3D. Uczestnicy z dużym zaangażowaniem podchodzili do swoich projektów, wykazując się kreatywnością i wyobraźnią.

Następnie dzieci zostały podzielone na grupy, w których miały za zadanie zbudować własne roboty i zaprogramować je tak, aby wykonywały określone zadania. Budowanie robotów z klocków Lego Spike stanowiło świetną okazję do rozwijania zdolności manualnych oraz logicznego myślenia. Programowanie robotów odbywało się za pomocą intuicyjnego oprogramowania, co pozwalało dzieciom łatwo zrozumieć podstawowe zasady tworzenia algorytmów.

Dzieci z entuzjazmem podchodziły do wszystkich zadań. Udało się stworzyć wiele ciekawych projektów, zarówno w ramach druku 3D, jak i budowania robotów. Modele 3D zaprojektowane przez uczestników były następnie drukowane, co pozwoliło im na zobaczenie swoich pomysłów w rzeczywistości. Roboty zbudowane z klocków Lego Spike wykonywały różnorodne zadania, takie jak omijanie przeszkód, poruszanie się po wyznaczonej trasie czy podnoszenie małych przedmiotów.

Zajęcia z druku 3D oraz budowania i programowania robotów z wykorzystaniem Lego Spike były niezwykle inspirujące i edukacyjne dla uczestników. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, dzieci miały możliwość rozwijania swoich umiejętności technicznych, a także kreatywności. Wspólne projektowanie i budowanie robotów sprzyjało współpracy w grupach oraz wspólnemu rozwiązywaniu problemów.

Serdeczne podziękowania dla prowadzących oraz organizatorów zajęć Programowi „Projektor” i Fundacji Orange za ich zaangażowanie i profesjonalizm. Zajęcia z pewnością wpłynęły na rozwój zainteresowań technicznych u uczestników i zainspirowały ich do dalszej nauki w obszarze nowych technologii.