Wszystkie materiały edukacyjne

2025-01-25

Scenariusz Międzypokoleniowych Warsztatów Szycia na Dzień Babci i Dziadka

scenariusze

plakat "Razem przy maszynie - torby na zakupy z babcią i dziadkiem" zdjęcie babci i wnuczki siedzących przy maszynie do szycia, napis relacja

Czas trwania: 2,5 godziny
Liczba uczestników: Zależna od liczby maszyn do szycia, po 2 osoby na maszynę
Instruktorzy:

  1. Instruktor ds. szycia – pomaga w obsłudze maszyn i udziela wskazówek technicznych.
  2. Instruktor ds. naprasowanek – zajmuje się drukiem grafik i wspiera uczestników przy projektowaniu ozdób.

Przebieg warsztatów

1. Powitanie i wprowadzenie (15 minut)

  • Powitanie uczestników przez prowadzących.
  • Krótkie przedstawienie celu warsztatów: stworzenie bawełnianych toreb na zakupy, które będą piękną i praktyczną pamiątką.
  • Zapoznanie z planem warsztatów:
    • Szycie toreb.
    • Ozdabianie za pomocą naprasowanek.
  • Omówienie zasad bezpieczeństwa przy pracy na maszynach.
  • Krótki instruktarz dla osób, które nigdy nie szyły na maszynie.

2. Szycie toreb (60 minut)

  1. Przygotowanie stanowisk pracy
    • Uczestnicy dobierają się w zespoły (1 babcia/dziadek + 1 wnuczka/wnuk) i zajmują miejsce przy maszynie.
    • Instruktor ds. szycia rozdaje przygotowane wcześniej materiały (tkaniny, taśmy, nici, igły).
    • Wyjaśnienie podstawowych kroków szycia.
    • Wspólne zapoznanie się z instrukcją wizualną (wywieszoną na sali).
  2. Szycie z pomocą instruktora
    • Uczestnicy krok po kroku szyją swoje torby, korzystając z pomocy instruktora ds. szycia w razie trudności.
    • Każdy zespół szyje dwie torby: jedną dla młodszego, drugą dla starszego uczestnika.

3. Ozdabianie toreb (60 minut)

  1. Projektowanie grafik
    • Uczestnicy przechodzą do stołu z komputerem do projektowania.
    • Możliwości:
      • Stworzenie grafiki lub napisu za pomocą prostego programu komputerowego np. Canva.
      • Wykorzystanie przyniesionych zdjęć jako elementu dekoracyjnego.
    • Instruktor ds. naprasowanek pomaga w projektowaniu i przygotowuje grafiki do druku.
  2. Naprasowywanie ozdób
    • Po wydrukowaniu grafik uczestnicy przechodzą do stanowiska deską do prasowania i żelazkiem.
    • Instruktor demonstruje, jak poprawnie nałożyć grafikę na torbę, i pomaga uczestnikom wykonać ten krok samodzielnie.

4. Podsumowanie i prezentacja prac (15 minut)

  • Uczestnicy prezentują swoje gotowe torby i dzielą się wrażeniami.
  • Zrobienie wspólnego zdjęcia z uczestnikami i ich projektami.

Materiały i wyposażenie

  1. Materiały dla uczestników:
    • Bawełniane tkaniny (wcześniej docięte bawełniane kawałki tkanin 108×45 cm – 2 sztuki, najlepiej sprawdzi się tkanina drelich w naturalnym beżowym kolorze, taśmy nośne, kolorystycznie dostosowane do torby, szerokości 3 cm, długości 90 cm – 4 szt.).
    • Nici w różnych kolorach.
    • Papier do naprasowanek to tkanin jasnych do drukarek laserowych lub atramentowych w zależności od wyposażenia.
  2. Wyposażenie pracowni:
    • Maszyny do szycia (1 maszyna na 2 osoby).
    • Deska do prasowania żelazko.
    • Komputer z prostym oprogramowaniem graficznym i drukarka do naprasowanek.
    • Nożyczki, miarki, igły, szpilki.
  3. Dodatkowe elementy:
    • Tablica z wizualną instrukcją kroków szycia.

Uwagi organizacyjne

  • Przypominaj uczestnikom o bezpieczeństwie przy maszynach (ręce z dala od igły, ostrożne używanie nożyczek).
  • Zapewnij odpowiednią ilość materiałów na wypadek błędów lub powtórek.
  • Dostosuj tempo pracy do umiejętności uczestników – starsi i młodsi mogą wymagać różnego poziomu wsparcia.

Gotowe torby będą nie tylko praktyczne, ale też staną się piękną pamiątką Dnia Babci i Dziadka!

Relacja z warsztatów w Morąskiej Pracowni Orange dostępna w Aktualnościach.