zamknij
W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym
poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny
bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim
urządzeniu. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dla plików cookies.
Dowiedz się więcej
o naszej Polityce cookies.
Co może się stać, gdy uczennice starszych klas spotkają się ze swoimi młodszymi kolegami i koleżankami? Może zostać zrealizowany projekt, w ramach którego starsze uczennice wykonają dla pierwszaków pomoce dydaktyczne, a także wykorzystają je do przeprowadzenia zajęć!
A wszystko dzięki metodzie design thinking. Dzięki niej starsze uczennice zaprojektowały pomoce dydaktyczne, a następnie – dzieląc między sobą zadania – wykonały je w mniejszych grupach. Później zaplanowały aktywności dla dzieci z wykorzystaniem stworzonych przez siebie pomocy dydaktycznych, przetestowały je na sobie – i poszły do klas pierwszych, aby przejąć rolę nauczycielki i zrealizować swoje pomysły.
W ramach projektu uczennice wykonały następujące pomoce dydaktyczne:
W ramach projektu uczennice wykorzystały do stworzenia pomocy dydaktycznych następujące materiały:
Aktywności, jakie wymyśliły to:
Wszystkie zabawy starsze uczennice przetestowały na sobie. Ustaliły, dla ilu osób nadaje się dana aktywność. Podzieliły się na grupy oraz osoby prowadzące i zrealizowały zajęcia, które cieszyły wielkim uznaniem zarówno wśród uczniów, jak i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Wykonane pomoce dydaktyczne stały się elementem wyposażenia pierwszych klas i były później często wykorzystywane przez nauczycielki podczas lekcji.
Najważniejszym elementem tego przedsięwzięcia był sam proces tworzenia i projektowania – w tym oddanie inicjatywy uczennicom. To one zrealizowały wszystkie działania od A do Z, dlatego też ich poczucie sprawczości i zaangażowanie było bardzo duże – co przełożyło się na sukces projektu.
Projekt został zrealizowany w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach z uczennicami trzeciej klasy gimnazjum. Szczegółowy opis i przebieg działań.
Mam nadzieję, że opisane przedsięwzięcie będzie stanowiło inspirację dla aktywności podejmowanych w Waszych Pracowniach. Projekt doskonale wpisuje się w działania międzypokoleniowe i może stać się świetnym sposobem na zintegrowanie młodszych uczestniczek i uczestników z osobami starszymi. A wszystko to w duchu zero waste - wykorzystywania niepotrzebnych materiałów i robienia czegoś z niczego.
Autorka tekstu i fotografii: Marta Florkiewicz-Borkowska