zamknij

Pierwszy krok na drodze angażowania

0

Dodano: 2019-05-16

Pracownia działa dzięki Wam! A Wy dzięki temu, że macie dla kogo to wszystko robić. Czasem pojawia się trudny problem — brakuje zaangażowania. Niekiedy dotyczy on wolontariuszy. Często udaje się ich zaangażować w poszczególne działania — co jest dużym osiągnięciem, tymczasem ich praca jest również potrzebna w codziennym życiu Pracowni. A innym razem grupa przestaje aktywnie uczestniczyć w zorganizowanych zajęciach. Słyszę, że zdarza się, iż przekłada się to spadek Waszej motywacji :(. Jest to trudna sytuacja. W Gerere właśnie zajmujemy się budowaniem długotrwałego zaangażowania i zmagamy się z wieloma wyzwaniami. Dzięki kilkuletniej pracy wiemy jak dobrze do tego podejść. W tym artykule podzielimy się z Wami cząstką naszej wiedzy (to po prostu bardzo szeroki temat) i praktycznymi przykładami :).

 

Posłuchajcie wystąpienia Jacka Siadkowskiego, prezesa Fundacji Gerere, o budowaniu dobrego nawyku i sprawianiu frajdy (P.S. zdaje się, że w tym filmiku usłyszycie o Pracowniach Orange)

Jak myśleć o zaangażowaniu?

W grywalizacji o zaangażowaniu myślimy jako o strategii, czyli długoterminowym planie działania, którego celem jest osiągnięcie ilościowego i jakościowego czynnego udziału beneficjentów. W Waszym przypadku, nie chcemy Was zachęcać do tworzenia jej. Z doświadczenia wiemy, że to nie takie łatwe i przydaje się wsparcie ekspertów. Za to, chcemy, abyście angażowali świadomiej. Ważne jest znalezienie chwili na przemyślenie tego, co możecie zaproponować wolontariuszom czy grupie, która powinna regularnie uczęszczać na zajęcia oraz czego od nich oczekujecie. Warto zapytać grupę docelową o to, co ich przyciągnęło do Pracowni czy czego chcą się nauczyć.

Rada: Często wydaje nam się, że dokładnie wiemy co, zmotywowało innych w danej sytuacji. Czasem nasze założenie się potwierdzają, a innym możemy zostać zaskoczeni, dlatego tak ważne jest uważne słuchanie!

My w Gerere, często wykorzystujemy mechanizmy z gier, aby zbudować zaangażowanie. Zaś ono jest potrzebne, aby osiągnąć ważny cel. Takie mechanizmy, to na przykład narracja, możliwość odkrywania kolejnych elementów gry, zdobywanie wyższej rangi lub możliwość personalizacji bohatera/ki. To wszystko po to, aby dane działanie sprawiało frajdę, która naszym zdaniem jest niezbędna we wprowadzaniu potrzebnej zmiany.

Jak można wykorzystać nagrody do lepszego zaangażowania?

Dawanie nagród rzeczowych jest pierwszą metodą, która pomaga utrzymać zaangażowanie. Jest najprostsza do wdrożenia — dlatego na niej się skupimy, jednocześnie najmniej skuteczna. Nagrody można wygrać, wylosować, otrzymać po prostu lub za wykonanie czegoś. Możliwości jest bardzo dużo. W zależności od tego, co chcemy osiągnąć, tak należy podejść do dawania/wygrywania/losowania nagród. Nie ma jednej uniwersalnej zasady. Zobaczcie poniższe przykłady i pomyślcie co, warto wprowadzić do Waszej Pracowni.

 

 

Przykład otrzymania nagrody po spełnieniu warunku

Rok temu zostały zorganizowane zajęcia dla przedszkolaków z nauki programowania z grą Scottie Go!. Niestety dzieciom programowanie kojarzyło się z czymś trudnym, dostępnym tylko dla dorosłych, więc pierwsze zajęcia były dla nich wyzwaniem. Dodatkowo dowiedziały się, że mają tam przychodzić co tydzień. Nie wiedziały co to dokładnie znaczy, ale nie brzmiało to najlepiej :(. W tym roku ponownie zorganizowane zajęcia. Pamiętając o trudnościach z poprzedniego roku, postanowiono wprowadzić dodatkowe motywatory w postaci naklejek “gwiazdek”. Pod koniec pierwszych zajęć uczestnicy dostali jedną naklejkę gwiazdkę wybranego z puli przez siebie koloru. Zostali również poinformowani o zasadach ich otrzymywania — pod koniec każdych zajęć wszyscy będą dostawać naklejkę, a najbardziej aktywne osoby będą mogli dostać większą złotą gwiazdkę, która świeci w ciemności. Każdy samodzielnie może zdecydować co z nimi zrobi.

Losowanie nagrody

Każdy, kto przyjedzie do Pracowni, wychodząc może wylosować nagrodę. Możecie zrobić koło fortuny do losowania, przygotować losy, podobne do tych na loterii czy poprosić o rzucanie kostką do gry i przygotować rozpiskę, co dana liczba oznacza.

 

 

Ważne: Ważne jest, aby były jasne zasady. Np. każda osoba, która wychodzi z Pracowni losuje nagrodę. Jednego dnia można tylko raz wylosować nagrodę.

Przykładowe nagrody: książeczka z logicznymi zadaniami, neonowa bransoletka, bańki mydlane, breloczek, gniotek, mała kostka rubika, cukierek, naklejka, wydrukowana kolorowanka, zakładka do książki, zmywalny tatuaż, balon.  

Wszystkie mogą pojawić się dla Was do grywalizacji, jeśli czegoś potrzebujecie to, napiszcie do mnie.


Odznaka pomocnika/pomocniczki

Pomysł pochodzi prosto z działań w kilku Pracowniach. Cyklicznie — co tydzień czy miesiąc oznaczane są osoby, które w danym okresie najbardziej zaangażowały się w rozwój Pracowni. Pamiętajcie, aby różne osoby doceniać. Z czasem warto pomyśleć o kryteriach, aby dla wszystkich było jasno co decyduje o otrzymaniy odznaki. Koniecznie poinformujcie o tym, kto tym razem zdobył tytuł na platformie i w innych kanałach!

Mamy nadzieję, że z tych kilku rad będziecie korzystać! Często widzimy, że o angażowaniu zaczyna się myśleć, gdy słabnie motywacja. Według nas lepsze podejście to bycie gotowym na sytuację i mieć gotową odpowiedź, zanim pytanie się pojawi.

Skontaktuj się z autorem