zamknij

Diagnoza potrzeb

1

Dodano: 2019-05-13

Diagnoza potrzeb

Diagnoza potrzeb to bardzo ważny krok każdego większego projektu. Dobrze wykonana pozwala odpowiedzieć na ważną potrzebę czy rozwiązanie problemu lokalnej społeczności. Dzięki niej można poznać opinie różnych aktorów i zrozumieć co należy zrobić, kogo zaangażować, aby działanie przyniosło potrzebną i pozytywną zmianę!

 

Diagnoza potrzeb

 

Kiedy robić diagnozę potrzeb?

 

Diagnoza powinna poprzedzać każdy większy projekt, zaś jej mini wersję warto przeprowadzić przed każdym działaniem. Nawet przy jednorazowych warsztatach — np. dla seniorów z Facebooka, dobrze jest wcześniej dowiedzieć się czego, od nich oczekują. A gdy chcemy zaktywizować uczniów pobliskiego liceum, potrzebujemy dowiedzieć się, skąd wynika ten problem. Wtedy przyda się poznać perspektywę młodzieży, dyrekcji, rodziców, lokalnej organizacji itp. Diagnozę też warto zrobić, gdy ogólnie zastanawiacie się nad dużą kwestią — np. rozważacie jakie stałe zajęcia wprowadzić od września 2019 roku.

Od czego należy zacząć?

Najpierw, należy odpowiedzieć na pytania: Co chcemy zbadać?; Czego potrzebujemy się dowiedzieć?. Każdy projekt, działanie zaczynamy od jakiejś obserwacji, pomysłu, dostrzeżenia potrzeby. Zacznijcie od rozmowy w zespole, aby sprawdzić co już wiecie, a co wymaga pogłębienia. Następnie zastanówcie się nad pytaniami badawczymi/celem badania. Precyzyjne ich sformułowanie pomoże dobrać odpowiednią metodę badań.

Kilka przykładów pytań badawczych i celów badania

Dlaczego młodzież w wieku 13-18 lat nie odwiedza Pracowni?
Jak zachęcić seniorów do wzięcia udziału w warsztatach międzypokoleniowych?
Jakie zajęcia powinny odbywać się w Pracowni?

Cel: Dowiedzieć się czemu nie ma darmowego, publicznego wifi.
Cel: Poznać dotychczasowe metody przeciwdziałania mowie nienawiści w internecie wśród osób w wieku 7-10 lat

Metody badań

Metod badania jest kilkanaście! Powinno się je dobrać w zależności od pytania/celu badania, a także wziąć pod uwagę umiejętności osoby odpowiedzialnej za nie, zasoby i ograniczenia.
Ja proponuję Wam dwie metody, które mam nadzieję, dacie radę przeprowadzić z pomocą tego materiału :)

Jeśli ich nie czujecie, to z łatwością powinniście wyszukać kilkanaście innych wraz ze wskazówkami dotyczącymi ich realizacji.

Metody badań

 

Forum wyrazu
(opis metody na podstawie materiału Centrum Edukacji Obywatelskiej “Metody zdobywania informacji”, który powstał w ramach programu Szkoła Demokracji, licencja CC BY-NC-SA).

Forum wyrazu polega na zadaniu, poprzez powieszenie np. na ścianie, jednego pytania lub hasła np. Czego chcemy więcej w Pracowni? w miejscu, do którego wszyscy mają dostęp, położeniu obok karteczek i markerów i zachęceniu do napisania odpowiedzi. One pomogą zdecydować, w którym kierunku powinna iść Pracownia.


Forum wyrazu pozwala zebrać ogólne opinie, sprawdzić pogląd na dany temat, jest więc przydatne do rozpoznania i wstępnej konsultacji różnych pomysłów. Materiał zebrany na forum wyrazu może być podstawą do dalszych konsultacji, spotkań i dyskusji.


Forum krok po krok

1. Ustalcie główny temat forum. Temat powinien dotyczyć większości osób, które mogą wziąć w nim udział. Musi być też krótki, jasny i zrozumiały,

2. Wybierzcie formę forum wyrazu. Forum może być np.:

  • Papierem/kartonem o dużym formacie, na którego środku napisane zostanie hasło/temat, a inni będą mogli dopisywać swoje uwagi/skojarzenia.
  • Skrzynką/urną z wypisanym tematem/pytaniem – osoby powinni wrzucać do środka kartki z uwagami/opiniami.
  • Drzewo dobra i zła – na wycięte z kartonu „drzewo” odwiedzający Pracownię mogą przyklejać samoprzylepne karteczki – po jednej stronie to, co im się podoba, po drugiej – co by zmienili.
  • Mogą być też inne formy, które zakładają, że każdy może w jakiś sposób (niekoniecznie pisemny) wypowiedzieć swoje zdanie/opinię

3. Obok forum należy w widocznym miejscu umieścić zasady, których należy przestrzegać (m.in. nie wolno skreślać i zamazywać wypowiedzi innych osób, wypowiedzi nie mogą być wulgarne i obrażać innych).

4. Forum powinno trwać przez określony czas (tydzień-dwa) i być dostępne dla wszystkich, którzy chcieliby wyrazić swoją opinię.

5. Po zakończeniu wspólnie z osobami, które najbardziej pomagają Ci prowadzić Pracownię, zastanów się nad uwagami i opiniami, które zostały przedstawione na forum.

6. Spiszcie najważniejsze wnioski, tak aby łatwo do nich wrócić w potrzebnym momencie.


Miejskie pranie (flagi)

(opis metody na podstawie materiału Centrum Edukacji Obywatelskiej “Metody zdobywania informacji”, który powstał w ramach programu Szkoła Demokracji, licencja CC BY-NC-SA oraz materiałów Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę programu “Pomysły do zrobienia” licencja CC BY-SA).

W tym badaniu rozstawiacie się w popularnym miejscu w Waszej okolicy i zadajecie wszystkim osobom takie samo pytanie — najlepiej proste — np. Jakich działań brakuje w naszej okolicy? Na jakie warsztaty chciałbyś/chciałabyś przyjść? Za co lubisz Pracownię Orange? Odpowiedzi na pytania każda osoba zapisuje na wcześniej przygotowanej „fladze”, czyli kolorowej kartce papieru wyciętej w formie flagi (flaga może przyjąć dowolny kształt). Następnie kartki przyczepiane są do sznurka wywieszonego w danym miejscu.

Miejskie pranie krok po kroku:


1. Określcie główny temat badania (np. opinia o Pracowni).

2. Określcie miejsce i czas, w którym odbywać się będzie animacja – musi być to miejsce, przez które przechodzi dużo ludzi i odpowiednia pora (uwaga na deszcz).

3. Sformułujcie konkretne pytanie, na które odpowiedzi będą zamieszczane na flagach – zapiszcie je lub wydrukujcie na dużym, widocznym arkuszu papieru/tablicy.

4. Przygotujcie materiały (sznurek, klipsy do przypinania) wycięte z kolorowych kartek flagi, kolorowe marker. do zapisywania odpowiedzi).

5. Przeprowadźcie badanie. Jeśli przechodni mają czas, porozmawiajcie głębiej o ich odpowiedziach.

6. Spiszcie najważniejsze wnioski, tak aby łatwo do nich wrócić w potrzebnym momencie.

 

Zamiast zakończenia, kilka rad:

  • Warto unikać ankiety. Bardzo trudno jest ułożyć pytania i odpowiedzi, które dadzą takie wyniki, które będą wskazówką do dalszych działań.

  • Trudno jest znaleźć czas na zrobienie porządnej diagnozy przed każdym działaniem. Spróbujcie ją wykonać przy jednym. Zobaczcie co, z niej wynosicie. Każda następna będzie prostsza :)

  • Angażujcie w nią inne osoby. Wiele z nich można wykonać w formie warsztatów.

  • Jeśli macie o czymś dobrą wiedzę, to nie ma sensu tego badać.

Skontaktuj się z autorem